Så du Alexander knuse all motstand?

Foto: TEIGEN, Trond Reidar (SCANPIX)

I så fall var du ikke alene...

24.02.09 08:28

Mer enn 1,5 millioner nordmenn så Alexander Rybak vinne den norske Melodi Grand Prix-finalen.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Økte med en halv million på to år
Man må tilbake til 1993 for å finne bedre seertall. Da så 1.521.000 nordmenn finalen. 15 år etter og med en helt annen konkurransesituasjon på tv-markedet klarte NRK1 å få 1.519.000 seere.

Det ga en markedsandel på hele 76,4 prosent og programmet var forrige ukes mest sette på norske skjermer.

Da Maria Haukaas Storeng vant i fjor var det 1.129.000 seere som fulgte finalen. Året før var det bare 986.000 seere.

«Nytt på Nytt» er vanligvis ukens mest sette program, men ble forvist til andreplassen i forrige uke. 1.393.000 seere var likevel opp med 8.000 seere i forhold til uken før.

NRK tok halve markedet
Foruten Grand Prix og «Nytt på Nytt» sanket NRK også gode tall med både «Himmelblå», Ski-VM og «Mesternes Mester». Statskanalen tar de ti øverste plassene på listen over ukens mest sette programmer og første TV 2-program som ypper seg er «Senkveld» på en ellevte plass. Plassen bak får «Da damene dro». «Senkveld» fikk 884.000 seere og forlatte nord-norske menn var det 856.000 som så på.

Markedsandelen til NRK1 var på rekordsterke 44,1 prosent, opp med fire prosentpoeng fra uken før. Totalt fikk NRK-kanalene en markedsandel på 49,7 prosent. Samtlige av de andre større tv-grupperingene fikk svekket oppslutning forrige uke. TV var nede på en markedsandel på under 20 prosent, med 19,4 prosent.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.