Strømprisen i vinter ligger på et historisk høyt nivå, og det betyr også at de som kjører elbil må betale mer for å kjøre.

Torsdag er spotprisen på Østlandet over én kroner per kWh hele dagen, og er i sine dyreste perioder på hele 1,34 kroner.

Hvor mye koster egentlig strømmen?

Den rene spotprisen på strøm er derimot ikke alt du må betale. Det er både elavgift, påslag i spotprisen, grønne sertifikater og nettselskapenes andel.

Den faktiske prisen for disse tingene varierer avhengig av både hvor i landet du bor, og hva slags strømavtale du har, men et rimelig anslag er følgende:

  • Nettleie Hafslund: 47,95 øre/kWh (ofte høyere andre steder i landet)
  • Prispåslag Hafslund Spot: 6,95 øre/kWh (mulig å få både billigere og dyrere alternativer)
  • Totalpris med torsdagens høye priser: 1,885 kroner/kWh

Hvor mye koster det å lade elbilen?

Hvis du lader hjemme, betyr det at det å fylle opp batteriet på bilen koster nettopp 1,885 kroner per kWh - ganske uavhengig av hva slags elbil du har.

Test: Kia e-Niro - dette kunne blitt Norges mest solgte elbil

Den faktiske kostnaden av å fylle opp batteriet er derimot høyere. Elbilforeningen melder at man må regne med et «ladetap» på 10-15 prosent. Det betyr at du må bruke 10-15 prosent mer strøm enn det batteriet faktisk klarer å lagre.

Tar vi i utgangspunkt i det laveste, blir den reelle prisen per kWh du faktisk får på batteriet 2,07 kroner.

Til sammenligning tar Fortum ganske nøyaktig 3 kroner per kWh med hurtiglading - mens prisen faller til 2,7 kroner per kWh ved lading på 22 kW-lader i parkeringshus.

Tesla har nylig justert prisen på sine superladere, og tar nå 1,70 kroner per kWh.

Les også: Tesla avslutter henvisnings-programmet 1. februar 2019

Hvor mye strøm bruker en elbil?

Det faktiske strømforbruket på en elbil varierer veldig med kjøremønster, hvilken elbil du har, om du har bilen stående ut eller inne, om du bruker mye varmeapparat og mye mer.

Ved ren småkjøring der du alltid starter med kald bil, kan vi snakke om et reelt forbruk på 3-4 kWh per mil, mens du på langkjøring på sommeren på enkelte modeller er nede på 1,5 kWh per mil.

Nå på vinteren er det på langkjøring realistisk med et forbruk på 2-3 kWh per mil avhengig av hvordan du kjører og hva slags bil du har.

Hvor mye koster kjøringen

Prisen på å kjøre med elbil per mil blir dermed som følger:

  • Hjemmelading, 2 kWh/mil: 4,14 kroner
  • Hjemmelading, 3 kWh/mil: 6,18 kroner
  • Hurtiglading, 2 kWh/mil: 6 kroner (12 kroner på halv effekt)
  • Hurtiglading, 3 kWh/mil: 9 kroner (18 kroner på halv effekt)
  • 22 kW garasjelader Fortum, 2 kWh/mil: 5,40 kroner
  • 22 kW garasjelader Fortum, 3 kWh/mil: 8,10 kroner
NB! Hurtiglading blir vesentlig dyrere per kWh om du lader med kaldt batteri eller fortsetter å lade etter at batteriet er 80 prosent fullt. Årsaken er at du betaler per minutt du lader, og du kan få mye lavere effekt om ikke alt er perfekt.

Hvor mye koster fosilbil-kjøringen?

Drivstoffkostnadene på en vanlig bil med forbrenningsmotor varierer i likhet med elbiler både med prisen på drivstoff, kjøremønster og type bil.

Med en normal pumpepris og aktiv bruk av rabattavtaler er det for tiden realistisk å regne med en pris på rundt 15 kroner per liter drivstoff.

Pris per mil blir da følgende, avhengig av forbruk:

  • 0,3 liter per mil: 4,5 kroner
  • 0,4 liter per mil: 6 kroner
  • 0,5 liter per mil: 7,5 kroner
  • 0,6 liter per mil: 9 kroner
  • 0,7 liter per mil: 10,5 kroner
  • 0,8 liter per mil: 12 kroner
  • 0,9 liter per mil: 13,5 kroner

Les også: Test: Hyundai Kona Electric - markedets beste elbilkjøp er umulig å anbefale