NA24.no

Influencere tjener millioner på reklame:

Så mye tjener bloggerne Sophie Elise, Caroline Berg Eriksen og Trine Sandberg


PÅ TOPP: Sophie Elise Isachsen, Caroline Berg Eriksen og Trine Sandberg ligger i inntektstoppen blant bloggerne.
PÅ TOPP: Sophie Elise Isachsen, Caroline Berg Eriksen og Trine Sandberg ligger i inntektstoppen blant bloggerne. Foto: NTB Scanpix
Sist oppdatert:
Bloggerne tjener store penger på reklame, men det gjør også selskapene bak.

Selv om mange kanskje har et inntrykk av at det er lett å tjene store penger på å blogge, er det en liten andel av bloggerne i Norge som tjener nok til å leve av det.

Kapital har utarbeidet en oversikt over toppbloggernes inntekter, og viser til at det er et tyvetalls influencere som tjener over én million kroner. «Influencer» er en samlebetegnelse på personer som har stor påvirkningskraft gjennom digitale plattformer, som blogg, Youtube og sosiale medier.  

En stor del av bloggernes inntekter kommer fra såkalt «influencer marketing», hvor en bedrift betaler for at en «influencer» reklamerer for produktet på sin blogg, Youtube-kanal eller sosiale medier. Bloggeren er igjen tilknyttet et selskap, som tar seg av alt det administrative og derfor tar en viss sum av pengene.

Disse tre topper lista

Ifølge Kapitals oversikt, er det Sophie Elise Isachsen (24) som topper inntektsstatistikken blant bloggerne, med en ligningstinntekt i 2017 på 2,5 millioner kroner, samt en ligningsformue 7,5 millioner kroner.

PÅ TOPP: Sophie Elise Isachsen topper inntektsstatistikken.

På andreplass ligger Caroline Berg Eriksen (31), som begynte å blogge under «Fotballfrue». Hun har samme inntekt som Isachsen, altså 2,5 millioner i 2017, men en betydelig lavere formue på 1,3 millioner kroner.

- All creds til pappa som har tatt vare på økonomien min siden jeg var 16 år gammel, og litt til meg selv. Jeg jobber hardt hver dag, og tar ingenting for gitt, sier Isachsen til Kapital.

På tredjeplass finner vi matblogger Trine Sandberg (54), med en inntekt på 2,4 millioner kroner i 2017, samt en formue på 1,5 millioner.

Like bak finner vi bloggere som Anniken Jørgensen («Annijor»), Anna Rasmussen («MammaTilMichelle»), Camilla Aastorp Andersen («Treningsfrue»), Camilla Pihl, Isabel Raad, Marna Haugen Burøe («Komikerfrue») og Ida Wulff.

Selskapene bak tjener millioner

Marianne Solheim, digital rådgiver i Carat Norge, anslår overfor Nettavisen at såkalt «influencer marketing» utgjør mellom 50 og 70 millioner kroner av det totale reklamemarkedet i Norge. Kjetil Manheim, plattformansvarlig i blogg.no, mener det er sannsynlig at tallet nærmer seg 100 millioner kroner.

Mens toppbloggere kan tjene opptil 50.000 kroner på ett eneste blogginnlegg med reklame, tjener selskapene bak, såkalte «influencerfirma» millioner på bloggmarkedsføring hvert år.

- I blogg.no tar vi halvparten, mens bloggeren får den andre halvparten, sier Manheim.

Blogg.no ligger nå under Egmont, og er et av selskapene som tjener penger på bloggmarkedsføring. Andre selskap er United Incluencers, Adlink, som ligger under Aller, Bonnier Media og Youtube-ekspertene Splay og Nordic Screens.

Ifølge ekspertene, er markedet i vekst. Et av de største influencer-selskapene, United Influencers, tjente over 39 millioner kroner i 2017, noe som er over 10 millioner mer enn i 2016.

- Flere og flere annonsører har erfart at influencer marketing gir god effekt, og setter av mer av sitt totale mediebudsjett til oss, sier Cecilie Heimlund, kommersiell leder i United Influencers, til Nettavisen.

- Vi vet at bloggerne får betalt

Selv om ekspertene sverger til influencer marketing, er de unge bloggleserne litt mer skeptiske.

Nettavisen intervjuet fire 14-åringer som daglig er innom de største influencerne sine blogger og Youtube-kanaler. Selv om de innrømmer at de blir påvirket, så er de bevisste at bloggerne får penger for å anbefale enkelte sminke- og klesmerker.

- Bloggerne er ikke til å stole på hele tiden. Bak det de skriver ligger det penger, vi vet jo at de får betalt, sier Aslaug Løken Stavrum (14).

LES HELE SAKEN HER: - Bloggerne er ikke til å stole på. Vi vet jo at de får betalt

BLOGGLESERE: Adele Christine Kavli, Mille Aslaksen Wale, Aslaug Løken Stavrum og Sine Madsen er alle 14 år gamle. De er skeptiske til alt bloggerne markerer med «reklame», men innrømmer at de lar seg påvirke.

Når de ser at innleggene er merket med «reklame», blir de skeptiske. I tillegg vet de at mange av bloggerne redigerer bildene sine, og at noen av dem har operert seg for å se ut som de gjør.

- De ser jo perfekte ut og alle vil jo se ut som dem, samtidig som at vi vet at det ikke er naturlig. Mange av ungdommene i dag vet at de har operert seg og sånn, sier Adele Christine Kavli (14).

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere