NA24.no

Sa nei til alarm - ble oppsøkt på jobben

Foto: Privat.
Sist oppdatert:
At Gro sa nei til å kjøpe alarm gjorde ikke nevneverdig inntrykk på selgeren fra Sector Alarm.

Innpåslitne selgere som ikke tar nei for et nei er noe mange opplever. Men da selgeren fra Sector Alarm lurte seg inn på jobben fikk «Gro nok. Hun føler hendelsen med selger var såpass ubehagelig at hun foretrekker å være anonym.

Da hun fylte ut Postens flytteskjema krysset hun av et sted hun angrer veldig på. Nå klager hun alarmselskapet Sector inn for Forbrukerombudet.

Etter at Gro fikk ny adresse tidligere i år fylte hun ut Postens flytteskjema på nett og krysset av at jeg hun ønsket å bli kontaktet av blant annet Sector alarm.

Det skulle hun ikke ha gjort.

Har du lignende erfaringer med selgere? Tips journalisten her.

Startet med hyggelig dialog
- En veldig hyggelig selger fra Sector ringte meg i begynnelsen av mai og vi hadde en lang og samtale. Han spurte meg om svært mange private og til dels sensitive opplysninger, noe jeg ikke reagerte på da, forteller Gro til Nettavisen NA24.

I samtalen kom det frem at selgeren bodde i samme område og at han trente på samme treningssenter som Gro.

- Vi ble enige om at han skulle sende meg et skriftlig tilbud på en boligalarm-pakke skreddersydd mine behov og at jeg skulle se nærmere på tilbudet.

Da selgeren ringte igjen passet det ikke for Gro da hun sto midt i oppussingsarbeid i den nye boligen.

Ville komme for å installere
Påfølgende dag mottok hun en tekstmelding om at førstkommende fredag ville det komme en tekniker hjem til henne og installere alarm. I meldingen sto det også at dersom Gro ikke ringte tilbake for å bekrefte avtalen, ville Sector avlyse installeringen.

- Det var jo mildt sagt overaskende siden jeg ikke hadde bestilt noe, sier Gro. Hun bestemte seg der og da for å ikke kontakte selskapet tilbake og heller ikke kjøpe noe fra firmaet.

Lurte seg inn på jobben
Første uken i august får Gro overraskende besøk på jobben.

- Resepsjonen kontakter meg og sier jeg har besøk, men at mannen vil ikke si hvem han er annet enn at det er en overraskelse. Da jeg kom ned kom det en ung mann mot meg med en smil og en sectoralarm-ID rundt halsen og spurte meg hvordan det gikk med installasjonen av alarmen, forteller Gro.

Etter å ha fått summet seg fikk hun geleidet selgeren ut. Hun følte situasjonen var både pinlig og ubehagelig.

Gro valgte å bytte treningssenter for å slippe å møte den innpåslitne selgeren hun hadde gitt så mange private opplysninger til.

Lovet å rydde opp
I ettertid kontaktet Gro Sector Alarm via mail der hun ba om å få snakke med en kontaktperson med personalansvar.

Hun fikk etter hvert snakke med salgssjef Jonas Ovensen.

- Han ga uttrykk overfor meg at dette var meget merkelig. Vedkommende selger var en inneselger og hadde ingenting på jobben hennes å gjøre. Ovensen lovet å ordne opp i saken, sier Gro.

Senere den ettermiddagen ringer Tone Løkken som er "sales manager - inhouse" og ønsker å vite hva som er skjedd.

- Mitt inntrykk av denne samtalen er at hun er forståelsesfull, men etter å ha lyttet til meg bagatelliserer hun hendelsen og forklarer at han skulle i et annet ærend i det området.

Et par dager etterpå mottar likevel Gro en mail hvor Løkken skriver at Sector Alarm er lei seg for hendelsen og at de tar saken alvorlig.

- Vi beklager hendelsen – slik skal det ikke være i Sector Alarm. En slik måte å jobbe på er ikke i henhold til vår arbeidsinstruks. Vi har fulgt opp saken og tatt nødvendig action med den aktuelle medarbeideren. Vi har også gått gjennom og presisert vår arbeidsinstruks med våre øvrige medarbeidere i avdelingen, sier pressetalskvinne i Sector Alarm Sissel Eckblad til Nettavisen.

11 klager siden 2012
Gro klaget Sector Alarm inn for Forbrukerombudet for brudd på markedsføringslovens bestemmelse om aggressiv markedsføring.

- Desverre fikk jeg til svar at Forbrukerombudet prioriterer andre saker for tiden, sier Gro.

Overfor Nettavisen NA24 bekrefter Forbrukerombudet at de fra tid til annen får klager på Sector Alarm og andre alarmselskaper.

- På Sector Alarm har vi registrert til sammen 11 klager i 2012-13. Ellers kan vi bekrefte at vi har mottatt klagen som omtales i artikkelen, og gitt klager beskjed om at vi ikke kommer til å gå videre med denne overfor Sector Alarm. Skulle vi motta informasjon som tyder på at dette er noe mer enn et enkeltstående tilfelle, vil vi vurdere saken på nytt, sier juridisk direktør Frode Elton Haug til Nettavisen NA24.

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere