NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,76%

Saksøker Reitan for millioner

Sist oppdatert:
12 tidligere kjøpmenn beskylder Reitan Servicehandel for å ha lurt unna millioner.

Nok en gang eksploderer en bombe i Reitan Servicehandels kjøpmannstand.

NA24 - din næringslivsavis

12 tidligere 7-Eleven kjøpmenn har nå saksøkt Reitan Servicehandel for 19,37 millioner kroner. Kjøpmennene mener de har blitt snytt for millioner av kroner i markedsstøtte som kom fra kjedens vareleverandører.

Tok pengene selv
Ifølge stevningen som NA24 har fått tak i kommer det fram at joint marketing-midlene som var tiltenkt kjøpmennene i form av markedsstøtte, prosjektstøtte, ulike typer bonuser og lignede fra vareleverandørene, isteden havnet hos Reitan Servicehandel.

Etter det NA24 forstår skal det meste av slik markedsstøtte ha blitt regnskapsført som kontantrabatt og ikke joint marketing. Forskjellen er at kontantrabatten skal i henhold til franchiseavtalen tilfalle franchisegiver, mens joint marketing midlene ifølge kjøpmennene skal tilfalle dem.

Kjøpmennene mener at rabatter fremforhandlet med vareleverandørene burde fremkomme av fakturaene til den enkelte kiosk siden det er disse som er direkte kjøper av varen. Slik har det imidlertid ikke vært, og kjøpmennene mener at franchisegiver selv har fylt kassen med disse pengene.

- En gammel sak
- Dette er en gammel sak med tidligere kjøpmenn som ble avklart allerede i 2003. Vi er overrasket over at de i det hele tatt mener at dette fortsatt er en sak, sier Pål Kristensen i Reitan Servicehandel til NA24.

Han understreker at de selvfølgelig tar alle søksmål alvorlig, men at de mener at akkurat denne saken ikke er noen sak.

- Denne problematikken ble avklart allerede i 2003, utover dette ønsker jeg ikke å gi ytterligere kommentater til saken før den havner i retten, sier Kristensen.

Reitan Servicehandel startet oktober i fjor med å gå igjennom kontraktene med sine kjøpmenn for å forbedre avtalene.

- Som kjent har vi tidligere i år gått igjennom kjøpmennenes kontrakter og endret på disse slik at begge parter ble fornøyde. Målet med denne prosessen var nettopp å luke bort eventuell misnøye slik at vi kunne komme frem til en god og varig løsning for både kjøpmennene og Reitan Servicehandel, det har vi fått, sier han.

Han understreker at det er svært viktig for Reitan Servicehandel at kjøpmennene tjener gode penger.

- Tjener de gode penge gjør også vi det, sier han.

Andre Aakermann, den tidligere 7-Elevenkioskeieren som leder de 12 kjøpmennene, ønsker ikke å uttale seg i saken, og viser til at de prøver å løse saken utenfor medienes søkelys. Han erkjenner imidlertid at de har en pågående sak mot Reitan Servicehandel og at de nå er i forhandlinger.

Har du tips til saken? Ta kontakt med NA24s journalist her.

Fikk redusert fortjeneste
Flere av franchisekontraktene til de tolv kjøpmennene ble inngått allerede da selskapet gikk under navnet Small Shops Norge. Dette selskapet endret senere navn til Scandinavian Convenience Norway. Året etter ble imidlertid selskapet innfusjonert i Narvesen Norge som litt senere byttet navn til Reitan Servicehandel. Og det er disse som nå sitter som ansvarlig for det omdiskuterte kontraktsbruddet.

Bakgrunnen for at markedsstøtten er en viktig faktor for kjøpmennene er at denne har direkte innvirkning på den enkeltes kiosks bunnlinje.

Markedsstøtten fra vareleverandørene skal, ifølge avtalene til kjøpmennene, komme som en reduksjon i innkjøpsprisen til kjøpmennene, noe som vil øke kioskens bruttofortjeneste. Dette fordi den enkelte kiosk sin bruttofortjeneste er differansen mellom innkjøpspris og de fastsatte utsalgsprisene.

Også forhandleravgiften kjøpmennene må betale til Reitan Servicehandel blir påvirket av markedsstøtten. Ifølge forhandleravtalene skal avgiften beregnes på bakgrunn av kioskens bruttofortjeneste på varer og tjenester.

Viste ikke om det
De 12 eks-kjøpmennene som har gått til sak mot Reitan har vært franchisetakere i 7-Eleven i ulike perioder. De har jobbet i kjeden i alt fra 2-3 år og opp til 10 år. Kontraktene deres har imidlertid gått over en tidsperiode fra 1992-2005.

Ifølge stevningen kjente ikke kjøpmennene til problematikken med joint marketing før i 2005, da en del nye avtaler ble endret. De 12 eks-kjøpmennen har siden 2005 forberedt saken mot Reitan Servicehandel.

Reitan Servicehandel på sin side avviser imidlertid ethvert krav om erstatning og henviser til at kravene er foreldet i sitt svar til stevningen.

Har du tips til saken? Ta kontakt med NA24s journalist her.

Går for lukkede dører
I utgangangspunktet skulle søksmålet mellom kjøpmennene og Reitan Servicehandel ha gått i Oslo tingrett. Der får NA24 imidlertid opplyst om at saken først var blitt meldt inn, men at saken etter hvert ble stanset etter avtale mellom partene.

Etter nærmere undersøkelser viser det seg nå at saken skal gå for en såkalt voldgiftsrett i begynnelsen av august.

En voldgiftsrett foregår som regel bak lukkede dører og bare de involverte partene med sine advokater og en oppnevnt dommer får delta.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere