Salget til Ikea faller i 2018, melder selskapet i sin årsrapport. Samtidig kunngjør Ikea at de dropper planene om fire nye varehus, Vestby i Follo, Danebu utenfor Sandefjord, Ålesund og Tromsø.

Det har lenge vært planer om at Ikea skulle åpne butikker i disse fire tomtene. Disse planene er nå droppet.

Det innebærer at tomtene som Ikea har kjøpt disse stedene blir solgt.

Endringer

Selskapet sier at beslutningen kommer som en følge av Ikea skal gjennom en transformasjon. Det gjør at de fire nye varehusene ikke lenger passer inn i planene.

- Vi ser at nordmenn har mer ting, og er mer kritiske til hva de kjøper enn før. Vi må lage et Ikea som er tilpasset veksten i fremtiden, sier Claire Rodgers, sjef for Ikea i Norge, til Nettavisen.

Tre av de fire varehusene som nå skrotes vil være de første utenfor de fem største byområdene i Norge.

Ålesund-varehuset ville vært det eneste mellom Bergen og Trondheim, og Tromsø det eneste i Nord-Norge. Danebu-varehuset ville på side betydd at folk i Vestfold og Telemark også ville ha et varehus i nærheten. Det er dermed mange som er svært skuffet over beslutningen.

- Dette er en tøff beslutning. Vi er skuffet selv og vi setter stor pris på innsatsen fra lokale politikere og engasjementet til folk, sier Rodgers.

Ingen ny butikker

Ikea-sjefen heller også kalt vann i årene på alle andre nordmenn som håper på å få en Ikea-butikk nærmere seg.

- Verden har endret seg så mye de siste tre årene, og vi har ingen planer om nye Ikea-varehus nå, sier Rodgers på spørsmål fra Nettavisen.

Hun sier at detaljhandelen er endret seg mye de fem årene.

- Vi ser endringer knyttet til urbanisering, digitalisering og bærekraft. Folk har et mer travelt liv enn før og forventningene er høyere, sier Rodgers.

Overskudd

Ikea la samtidig frem tall for året som gikk. Omsetningen til Ikea i Norge falt 1,7 prosent i 2018, sammenliknet med 2017. Selskapet innrømmer at året har vært "utfordrende kommersielt sett" og har "slitt med å tiltrekke seg nok besøkende".

Totalt sett omsatte Ikea for 7,89 milliarder norske kroner i året som gikk, mot 8,01 milliarder kroner i 2017.

Rodgers medgir at nedgangen i omsetning er en grunn til beslutningen om å droppe butikkene.

- Det er en utfordring, men det viser at vi måtte bruke energien vår på å endre oss for å vokse. Vi må bli enklere, more bærekraftig og tilgjengelig, sier Rodgers.

Tross nedgangen i omsetning, snur de et negativ resultat i 2017 på 116 millioner kroner, til et overskudd på 101 millioner kroner i 2018.

"Vi har klart å forbedre tjenestemarginen og styre kostnadene på en tilfredstillende måte", skriver selskapet i årsrapporten.