NA24.no

SanDisk kjøper Kodak?

(Kodak)
Kodak må finne seg et nytt marked etter at digitalfilm kom. Sandisk trenger å selge flere minnekort, en sammenslåing av disse kan være fremtiden.

Torsdag kom Kodak med tall som rapporterte tap på i overkant av 1,8 milliarder kroner. Selv om det digitale markedet til Kodak er i sterk fremvekst, dekker det ikke opp for nedgangen tap av filmsalget påfører dem, melder Business 2.0 Magazine.

Og det er her i mangelen på tradisjonell film at Kodak ikke klarer å finne en fullgod erstatter. Kodak har stor suksess med å selge digitale kameraer og printere. I mellomtiden har SanDisk blitt en storaktør innenfor produsering av minnekort, MP3 spillere og andre duppedingser som krever minne.

I fjor steg omsetningen til Sandisk med 30 prosent til ca 14 milliarder kroner. Av dette utgjør minnekort til digitale kameraer 35 prosent av produksjonen til SanDisk. SanDisk hevder selv at de innen kort tid kan få produsert flashminnekort så rimelig, at de vil kunne benyttes som negativer, istedenfor midlertidig oppbevaring som er tilfelle i dag.

Derfor mener en del av analytikere at en sammenslåing av disse gigantene kan bli redningen for dem begge. Kodak vil kunne bidra med enorme markedsandeler når det kommer til forhandlere som selger minnekort verden over. SanDisk vil da igjen kunne levere billige nok minnekort til at det tapte filmrullmarkedet vil kunne gjenoppstå digitalt.

Imidlertid er det et par haker ved et eventuelt oppkjøp. SanDisk har store ambisjoner om å øke produksjonen av minnekort og har forpliktet seg til rundt 9 milliarder kroner i investeringer. Kodak på sin side er tynget av rundt 21 milliarder kroner i gjeld.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere