NA24.no

SAS' store forsinkelsesgåte

Foto: Privat.
Sist oppdatert:
- Er flyet mer enn 15 minutter forsinket, er hundre og ett ute. Jeg vil vite hvorfor, sier Jan Kåre.

Jan Kåre Stølsvik er lite blid på flyselskapet SAS. Han mener SAS og andre selskap til tider tillater seg å stokke om på kortene som de selv vil, uten hensyn til de reisende.

Fra Stavanger til Oslo
Bakgrunnen er sønnens reise til Stavanger til Oslo søndag 16. september.

- Valget sto mellom SK4038 og SK4040, med oppsatte avgangstider henholdsvis 17.15 og 17.30. Vi valgte SK4038 fordi min sønn skulle videre med tog. Siste toget søndag til Hamar og derfra videre til Elverum har oppsatt avgangstid 19.05 fra Oslo Gardermoen, og 17.15 avgangen passet derfor best, forteller Stølsvik.

Fulgte med online
For å sjekke at sønnens reise gikk som planlagt, fulge Støsvik med på både flightradar og Aftenbladets webkamera fra flyplassen som viser oppståtte forsinkelser og faktiske avgangstider.

- Det var mange forsinkelser fra Sola søndag og min sønns flight SK4038 ble satt opp med utsatt avgang klokken 17:35, sier Stølsvvik som reagerte litt på at den senere avgangen SK4040 ikke kom opp med noen endringer i avgangstid.

Senere flight lettet først
SK4038 ble til slutt hele 35 minutter forsinket og lettet først 17.55. Det resulterte i at sønnen ikke hadde sjans til å rekke toget fra Oslo til Elverum.

SK4040 lettet klokken 17.45 - altså før sønnens flight.

- Hvor er logikken? Skal en ikke lenger kunne stole på at eventuelle forsinkelser i flytrafikken som i dag resulterer i at de oppsatte avgangstidene forsinkes i logisk rekkefølge? Eller blir de forsinkede avgangstidene som lotto å regne, spør Stølsvik.

Har du opplevd lignende? Kontakt journalist Stig Martin Solberg

Har bedt om redegjørelse
Han har bedt SAS om en detaljert redegjørelse på mekanismene for hvorfor SK4040 lettet før SK4038.

- For oss som reisende er det tydeligvis viktig å være oppmerksom på de forsinkelsesmekanismene som slår inn idet flytrafikken forsinkes som i vårt eksempel. Jeg føler at flyselskapene, i dette tilfelle SAS, rett og slett gir blaffen i oss passasjerer, sier Stølsvik, som allerede har opprettet en Facebook-gruppe med formål å presse flyselskapene.

- Vi må la SAS og andre selskap innse at vi kunder ikke slår oss til ro med at flyreisene våre til tider blir som reneste lotto å regne, sier Stølsvik.

For norske flyselskap er punktlighet - og ikke minst punktlighetsstatistikk viktig.

Både SAS, Norwegian og Ryanair bruker statistikken aktivt i markedsføringen. Et fly er per definisjon i rute dersom ankomst finner sted maksimum 15 minutter etter oppsatt tid.

Er det slik at punktlighetsstatistikk går foran hensynet til passasjerer - som Stølsviks historie gir inntrykk av?

Nettavisen NA24 har stilt spørsmålet til både SAS og Norwegian.

- Flytting av passasjerer en dårlig idé
- Vi har stor forståelse for Stølsviks frustrasjon, men vi kan forsikre ham om at å fly med SAS ikke er lotto hva angår avgangs- og ankomsttider, sier pressekontakt i SAS, Tormod Sandstø.

Han peker på at SAS nylig er kåret til Europas mest punktlige flyselskap.

- Det er heller ikke slik at punktlighetsstatistikk går foran passasjerene. Vi gjør alt vi kan at alle våre passasjerer skal komme frem i tide. I Stølsviks tilfelle var det to avganger tett oppt ilhverandre. Det ville være et stort sjansespill å flytte passasjerer fra en avgang til en annen. Sannsynligheten er stor for at det ville oppstått enda større forsinkelser for Stølviks flight og også at den andre avgangen ble rammet, sier Sandstø.

Passasjerene viktigere enn punktlighet
- For Norwegian er det viktig at du kommer deg dit du skal - når du skal. Å «score høyt» på punktlighetsmålinger er selvfølgelig hyggelig, men det viktigste er hva våre passasjerer opplever hver eneste dag hele året. Alle funksjoner i selskapet arbeider systematisk og målrettet for å gi våre passasjerer punktlighet og pålitelighet i verdensklasse, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

- Kan du gå i detalj rundt Norwegians rutiner ved forsinkelser med hensyn til prioritering av avganger?

- Ved forsinkelser forsøker vi alltid å tilpasse oss slik at våre passasjerer skal bli så lite berørt som mulig, sier han.

Den offisielle punktlighetsstatistikken for avganger og ankomster i Norge er det Avinor som leverer. Disse statistikkene omfatter absolutt alle flyginger for alle selskaper som flyr til/fra Avinors flyplasser her i landet.

- Uavhengige Flightstats - hyppig brukt internasjonalt og som mange bruker for å markedsføre sin egen punktlighet tar – for Norwegians del kun utgangspunkt i et representativt utvalg flyginger, så den er ikke dekkende. Et fly er per definisjon punktlig dersom det forlater gaten innen 15 minutter etter oppsatt rutetid, sier Sandaker-Nielsen.

Punktlighet sier lite om pålitelighet
Han kommer med et spark til konkurrentene:

- Det er viktig å understreke at punktligheten alene ikke er en optimal målestokk på om passasjerene kommer seg dit de skal til riktig tid. Da må man også ta høyde for regulariteten, eller fraværet av kanselleringer. Det hjelper lite om flyet ditt fra Oslo til Stavanger klokka syv er kansellert, men åtteavgangen går på rute. Og siden kanselleringer ikke påvirker flyselskapenes punktlighetsstatistikk, er det ikke nødvendigvis alltid slik at de som roper høyest om egen punktlighet, som er de mest pålitelige, avslutter han.

Les også disse sakene:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere