SAS benekter ruteslakt

Foto: Larsen, Håkon Mosvold (SCANPIX)

Spekulerer i store rutekutt i Norge. SAS avviser blankt.

23.02.09 15:12

SAS ambisiøse spareplan vil få store konsekvenser for flyselskapet og passasjerene. Nå forbereder SAS å avvikle 40 prosent av rutene for å få det skakkjørte flyselskapet på rett kjøl, melder dansk avis.

NA24 - din næringslivsavis

En reduksjon på 40 prosent av rutene tilsvarer en kapasitetsreduksjon på 20 prosent, og ruter skal kuttes både fra København og Stockholm, men ifølge den danske avisen Berlingske Tidene (BT) vil hovedvekten av kuttene tas fra Oslo.

Avisen har snakket med en rekke kilder i SAS og i luftbransjen for øvrig. Selv om det bare er SAS-ledelsen som for øyeblikket vet hvilke ruter som vil bli avviklet, vil det komme drastiske reduksjoner, først og fremst innen feriemarkedet.

40 prosents kutt
Kommunikasjonsdirektør Claus Sonberg i SAS konsernet sier til BT at nedskjæringene på 40 prosent av det samlede antallet ruter bare tilsvarer åtte prosent av selskapets omsetning.

- Mange av rutene som blir skåret bort er ut fra Oslo. Samtidig skjærer vi bare bort de mindre viktige destinasjoner. Danske forretningsreisende skal ikke være bekymret, sier Sonberg til avisen.

Blant annet spøker det for ferierutene mellom København og Bologna og Venezia i Italia. Men langt mer interessant for oss nordmenn er at Ålesund-ruten pekes ut til å være i faresonen på grunn av et for dårlig trafikkgrunnlag. Denne ruten er sammen med Tampere-ruten i Finland, de eneste to skandinaviske rutene som kan bli rammet av kutt, ifølge avisen.

- Feil
Kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS Norge avviser at spekulasjonene til BT er riktige.

- Vi jobber i disse dager med justeringer i rutenettet vårt. Hvilke ruter som berøres er ikke helt klart, men hvis vi dropper noen destinasjoner blir det kun fritidsruter til Europa med lav frekvens, skriver Midteide i en e-post til NA24.

Midteide sikriver at det i fjor ble tatt ut åtte fly av produksjon i Norge, og at lignende kutt ikke blir foretatt i år.

- Rutekuttene i Norge blir svært beskjedne, og lang mindre enn de vi gjennomførte i fjor. Det er ikke aktuelt å legge ned destinasjoner innenriks i Norge, fastslår Midteide.

SAS flyr til 16 byer i Norge, og Midteide lover at alle disse rutene vil bli opprettholdt. Men han kan ikke garantere at det ikke kommer kutt i rutetilbudet.

I fjor kuttet SAS flyginger fra Norge til blant annet Lyon, Ibiza og Valencia. Ifølge Midteide er det flere slike kutt til lignende destinasjoner som nå er på blokka. Midteide skriver at Sonbergs uttalelser om kuttene i Norge dreier seg om kuttene som ble tatt i fjor.

(Saken fortsetter under bildet.)

Kutter internasjonalt
SAS har allerede varslet at de interkontinentale rutene til Seattle og Dehli blir nedlagt. I tillegg skal forretningsrutene stort sett skjermes fullstendig. Dermed er det de lavfrekvente ferierutene som vil merke kuttene kraftigst.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Hvis selskapet kutter ruten mellom København og Madrid, kan ta kutter SAS behovet for ett fly. Dette vil hjelpe SAS på vei mot

målet om å redusere den samlede flyflåten med 20 fly på en relativ smertefri måte. Madrid-ruten har lenge blitt betraktet som svak internt i SAS.

Elendige resultater
SAS meldte 3. februar om elendige resultater for 2008, at 3000 SAS-ansatte måtte gå, og at selskapet må hente inn seks milliarder svenske kroner i en rettet emisjon. 2008 endte med et tap på 6,3 milliarder svenske kroner før skatt.

Næringsminister Sylvia Brustad (Ap) gjorde det klart at den norske stat er villig til å ta sin del av emisjonen, rundt 800 millioner kroner. Staten eier 14,3 prosent av SAS.

Har du et næringslivstips - kontakt NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.