NA24.no

SAS-datter konkurs

Foto: Johan Nilsson / SCANPIX (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Elendigheten tar ikke slutt.

Dødsstøtet for SAS nærmer seg.

Om ikke uken hadde vært vond nok for SAS etter at hovedkonkurrenten Norwegian bestilte nye fly for mellom 60 og 70 milliarder kroner, så går SAS sitt datterselskap Spanair konkurs.

- Jeg er redd dette bare er en forsmak for selskaper som flyr i konkurranseutsatte markeder med gamle fly og høy kost, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos til NA24 sent fredag kveld.

Det gikk ut en børsmelding fredag kveld at Spanair slås konkurs. Det medfører et tap for SAS på rundt 1,7 milliarder svenske kroner tilsvarende rundt 1,5 milliarder norske kroner.

«SAS gjennomfører nedskrivning på 1,7 milliarder svenske kroner – likviditetseffekten begrenses till 200-300 millioner svenske kroner», skriver SAS.

«Som rapportert ved tredje kvartal, har SAS en finansiell beredskap på 10,6 milliarder svenske kroner hvorfor denne hendelsen kommer til å ha en begrenset effekt på SAS likviditet», heter det videre i meldingen.

SAS venter fortsatt et positivt resultatet før engangskostnader for hele 2011.

Onsdag skrev NA24 om at Norwegians ordre på over 200 fly kunne være dødsstøtet for SAS.

SAS' hovedproblem i forhold til konkurrenten, er at de sliter med en flyflåte som det rett og slett er mye dyrere å sende hit og dit.

Les mer: - Kan ha gitt SAS dødsstøtet

SAS har i tillegg andre og finansielle problemer.

De sliter med tøffe og fraksjonerte fagforeninger som ikke gjør livet lettere for SAS-sjefene. I tillegg har noen av de største aksjonærene Norge, Sverige og Danmark signalisert at de ønsker å selge selskapet, noe som dermed medfører at de sliter med en svak eierstruktur.

Med Spanair-konkursen minsker ikke sannsynligheten for dette.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere