SAS kan kreve erstatning

Både SAS Braathens og Norwegian vil vurdere erstatningskrav mot Oslo Lufthavn etter bagasjerotet mandag.

10.07.06 13:42

Mandag var det full stopp på bagasjebåndene på Gardermoen. Dette fører til at mange ferierende ikke kan regne med å få bagasjen med seg når de drar på tur. I verste fall må de vente i både én og to dager før de får badebuksene og solbrillene sine.

- Det er helt fortvilende. Det er den absolutte høysesongen for ferieturer nå, og det er mange som er veldig fortvilte, sier informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen i Norwegian til TV 2 Nettavisen.

Er du på Gardermoen nå og har problemer? Kontakt TV 2 Nettavisen.

- Få forsinkelser
Selv om de aller fleste passasjerene kommer seg avgårde, og flyene i seg selv ikke er forsinket, blir det mange som får merke konsekvensene av datakrasjen som førte til at bagasjebåndene sluttet å gå.

- Det som har skjedd, er at begge datamaskinene som styrer bagasjebåndene har gått ned samtidig. Selv om vi har hatt problemer før, så har det ikke vært så voldsomt, sier Bjørn Vinge, som er fungerende administrerende direktør på Gardermoen.

Den nederlandske leverandøren har jobbet på spreng for å få datamaskinene opp igjen, og etter klokken 12 gikk bagasjebandene for 60 prosent av kapasitet.

- Blir bedre
- Vi vil nok fortsatt ha en del opphoping av bagasje, men vi håper at alt skal være 100 prosent om ikke så alt for lenge.

Flyselskapene er de som, sammen med passasjerene, merker mest til problemene. Nå er situasjonen så prekær at de har valgt å samarbeide om ettersendingen av bagasjen.

- Det har vært til dels betydelige køer i løpet av dagen. Det er veldig frustrerende for passasjerene våre. Mange som står i kø, og blir bekymret for at de ikke skal nå flyet sitt, sier kommunikasjonsdirektør Cathrine Foss Stene i SAS Braathens til TV 2 Nettavisen.

Kan kreve erstatning
Begge selskapene kan også tenke seg å kreve Oslo lufthavn for de ekstrautgiftene de har hatt som følge av bagasjeproblemene.

- Det er klart vi kan komme til å se på det. Vi har hentet inn ekstra mannskaper for å holde passasjerene våre informerte, og for å få dette til å gå så glatt som mulig. I tillegg kan det bli kostnader i forbindelse med ettersending av bagasje og lignende, sier Ellingsen i Norwegian.

Oslo lufthavn Gardermoen ønsker ikke å kommentere et eventuelt erstatningskrav nå.

- Nei, det får man komme tilbake til hvis det blir aktuelt, sier Bjørn Vinge.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.