*Nettavisen* Økonomi.

SAS kan miste aprilsalget

SAS Braathens salg av billetter i april henger i en tynn tråd.

16.02.06 11:05

Billettsalget til SAS Braathens kan få seg en alvorlig knekk i tiden fremover. Særlig dårlig kan det gå med den første uken i april, mener flere eksperter TV 2 Nettavisen har snakket med.

Paul Rasmus Silseth er leder for kundebarometer ved Handelshøyskolen BI. Han har fulgt kundenes forhold til SAS Braathens gjennom flere år, og er sikker på at bråket i selskapet vil få konsekvenser.

- Det er jeg sikker på at det gjør, og spesielt på de rutene der det finnes alternativer, sier Silseth.

Han tror i tillegg at de som reiser på strekninger der SAS Braathens er alene, vil prøve å unngå å reise i første uke i april.

Etter at samtalene mellom ledelsen i SAS-konsernet og SAS-pilotene ble avsluttet tirsdag uten enighet, har pilotene varslet beinharde forhandlinger når tariffavtalen går ut 1. april.

Usikkerhet i markedet
Direktør for Reisebransjeseksjonen i HSH, Rolf Forsdahl, tror også SAS Braathens vil merke konsekvensene av støyen i selskapet.

- Man må regne med at det blir usikkerhet i markedet, og spesielt i forhold til de som kjøper ikke refunderbare billetter. De kan nok føle at det blir for stor usikkerhet, sier Forsdahl.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nedgang i salget
Informasjonssjef Siv Meisingseth i SAS Braathens sier til TV 2 Nettavisen at det allerede er registrert en liten nedgang i billettsalget for de første ukene i april.

- Økonomibillettene selges som normalt, mens vi ser en liten nedgang på business på de største rutene våre innenlands, sier Meisingseth.

- Frykter dere at kundene vil styre unna SAS Braathens i denne tiden?

- Vi håper selvsagt at kundene blir hos oss. All trafikk er som normalt nå. Ledelsen legger vekt på dialog med flygerne framover og vi håper jo selvsagt å unngå noen form for konflikt, sier informasjonssjefen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Frynsete rykte
Silseth ved BI mener ryktet til flyselskapet etter hvert er blitt svært slitt.

- Beskyldningene om at SAS Braathens kansellerte avganger der de ikke har konkurranse, og pilotaksjonen i januar fyrer opp under et dårlig inntrykk mange har av bedriften fra før. Og når media skriver så mye om at det blir problemer i april, så tror jeg nok at de vil merke at antall solgte billetter går ned selv om det ikke blir streik, sier Silseth.

- Hvor stor påvirkning har medias dekning av problemene i selskapet?

- Jo mer media skriver om det, jo mer prater folk om det. Dermed får selskapet en forsterket negativ effekt, sier Silseth.

NSB-problemer
SAS Braathens er langt fra det første selskapet som opplever en lengre perioder med dårlige nyheter.

- I 2000 hadde NSB veldig mange store problemer. Alt som kunne gå galt gikk galt, og de opplevde et ganske stort fall i billettsalget og et kraftig knekk i omdømmet, sier Silseth.

Han mener problemer som rammer kundene er langt mer alvorlig for omdømme enn interne krangler uten konsekvenser utad.

- Hvor lang tid tar det før kundene kommer tilbake?

- På de strekningene det ikke er konkurranse vil de nok i SAS Braathens tilfelle kommer relativt kjapt tilbake. Der kundene har valgmuligheter, vil nok en del hoppe over til konkurrenten og forbli der, sier Silseth.

Han tror bråket i SAS Braathens gjør det enklere for konkurrentene.

- Hvis de ikke får stoppet den negative utviklingen så vil vi alltid forbinde selskapet med noe negativt. Da blir det lettere for nye konkurrenter å etablere seg, sier Silseth.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.