NA24.no

SAS kan stoppe Distrikts-Norge

Foto: SCANPIX SWEDEN (REUTERS)
Sist oppdatert:
- Det er vanskelig å forstå at Giske kan sitte rolig å se på dette.

Stemmene som krever at Widerøe skilles ut fra SAS vokser i antall og styrke. Bekymringen er at SAS, på grunn av sin anstrengte finansielle situasjon, melker Widerøe økonomisk år for år. I tillegg tror de konsekvensene for distrikts-Norge blir dramatiske dersom SAS skulle gå konkurs.

- Ja, jeg er bekymret, sier styreformann Magnus Stangeland i Bergen Group til NA24.

Han befinner seg på en shippingmesse i Singapore, men har fått med seg det siste bråket i fagforeningene til SAS.

Les mer om bråket her: - De vil behandle oss som kinesere

Som tidligere sentral samferdselspolitiker i mange år, og nå som styreformann for en bedrift med virksomhet langs hele norskekysten, vet han hva han snakker om.

- Dersom SAS skulle gå konkurs vil det være dramatisk for distrikts-Norge. Ikke på grunn av SAS, men fordi de eier Widerøe. Uten Widerøe stopper distrikts-Norge, sier en bekymret Stangeland på telefonen.

Kan miste materutene
- Har dere sett på scenarioet at SAS går konkurs?

- Selvfølgelig har vi det. Og det er ikke et hyggelig scenario. Men et Widerøe-salg nå ville roet nervene, for å si det sånn, sier Stangeland.

- Hva mener du?

- Vi har lenge sett at SAS har misbrukt den tilliten de har fått av den norske stat. De klarer rett og slett ikke å få til en lønnsom drift. Dersom selskapet går konkurs vil det sette Widerøe i en ekstremt utsatt posisjon. Vi risikerer at en ny aktør kommer inn og kun tar de fete rutene innenlands, slik at Widerøe, som lever av å mate SAS via distriktene, blir kraftig redusert, sier Stangeland.

Widerøe melkes av SAS
En meget sentral kilde i luftfarts-Norge, som foretrekker å være anonym overfor NA24, er fullstendig enig med Stangeland.

- Den finansielle situasjonen til SAS blir bare verre og verre. Fagforeningsbråket i dag vitner om at selskapet ikke klarer å komme seg ut av selskapets systemkrise, sier kilden.

- Hvorfor bør Widerøe skilles ut av SAS nå?

- Det er tre hovedgrunner. Widerøe er enormt viktig for distrikts-Norge. Men Widerøes muligheter til å betjene dette markedet forringes nå kraftig nesten fra dag til dag fordi et finansielt presset SAS, i stadig større grad, melker selskapet, sier kilden, og viser til at Widerøes overskudd er redusert fra 150 millioner kroner i 2007 til 11,2 millioner kroner i 2008.

- Denne kraftige nedgang i resultat skjedde til tross for økt omsetning. Det er vanskelig å forstå at staten, ved Giske, kan sitte rolig å se på dette. I tillegg vil et salg av Widerøe være fornuftig sett fra SAS sin side. De trenger pengene.

Ber Giske stille salg som krav
Både Stangeland og kilden mener Giske bør stille et Widerøe-salg som et krav for at staten godtar emisjonsplanen.

For noen uker side gikk også Høyres leder Erna Solberg ut i NRK og krevde utskillelse av Widerøe av hensyn til distrikts-Norge.

Næringsminister Trond Giske var ikke umiddelbart tilgjengelig for kommentar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere