*Nettavisen* Økonomi.

SAS langer ut mot Norwegians selvskryt

Foto: NTB Scanpix

Full ordkrig mellom flyselskapene.

09.01.13 13:22

Tirsdag meldte Norwegian at de er Norges mest punktlige flyselskap.

Det får konkurrenten SAS til å reagere.

- Norwegians handlingsagenter på stasjonene registrerer avgangstider manuelt. Så lenge dette ikke er målinger gjort av Avinor, eller en annen uhildet tredjeinstans, så bør man kanskje være noe forsiktig med å utrope seg til Norges punktligste. Den langt mer troverdige ankomstpunktligheten hos Flightstats viser at både SAS og Widerøe gjennomgående over flere år er langt bedre enn Norwegian, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Nettavisen NA24.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Skal man sammenligne SAS og Norwegian, så ser man at Norwegian ligger cirka 3 prosent dårligere med 85,1 prosent for 2012. Også Widerøe med sitt store antall avganger og krevende rutenett er bedre enn Norwegian, fortsetter Johansen.

Usikker

Norwegian fnyser av kritikken.

- Dette er påstander som de får komme med. Vi forholder oss til offisiell statistikk. Flightstat er en måling som trekker ut et antall flyreiser. Avinor leverer de mest pålitelige tallene i Norge, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til Nettavisen NA24.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: NTB Scanpix

Tallene fra Avinor viser avgangspunktlighet, mens Flightstats er en tredjeinstans som måler at flyselskapenes lander når de skal.

- Er Norwegian bedre enn SAS på ankomstpunktlighet?

- Det tør jeg overhodet ikke å svare på. Jeg kjenner ikke ankomstpunktlighetstallene, men man skal være klar over at Avinor sine tall er fulltellinger. Statistikken som SAS bruker for vise punktlighet viser kun et utvalg av flygingene, fortsetter Skånvik i Norwegian.

Klikk på bildet for å forstørre.

I europatoppen

Flightstats viser at både SAS og Widerøe gjennomgående over flere år er langt bedre enn Norwegian. SAS har også flere ganger hevdet seg i europatoppen på statistikken.

- Det hjelper lite da om flyet ble skjøvet ut fra utgangen i tide, hvis flyet lander forsinket, eller kanskje til og med på en annen flyplass på grunn av dårlige værforhold for eksempel. I Norwegians avgangsstatistikk er dette likevel et rutefly, sier Johansen i SAS.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Mats Lundqvist

Veldig like

Flyanalytiker Petter Nystrøm ABG Sundal Collier prøver å roe ned gemyttene mellom Norwegian og SAS.

- Hvem som er mest punktlig kommer litt an på hvilken statistikk du ser på se. Man må se på tallene over en lengre periode for å kunne sammenligne selskapene, sier Nystrøm.

- Alt i alt tror jeg selskapene over tid er veldig like, fortsetter han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.