SAS sin ukjente gullgruve

SAS-andeler er flere milliarder mer verdt enn tidligere antatt.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

SAS sitt datterselskap, spanske Spanair, skal være verdt flere milliarder kroner mer enn det som er regnskapsført, ifølge borsen.dk.

NA24 - din næringslivsavis

Ifølge analytiker Steven Brooker fra SEB Enskilda burde markedsverdien av SAS 95 prosent av selskapet ha en verdi på over 5,3 milliarder kroner.

Beløpet er atskillig høyere enn Spanairs bokførte verdi som er anslått til litt over en milliard kroner i SAS siste regnskap, ifølge avisen.

Oppkjøpskandidat
- Vi venter en konsolidering innen europeisk luftfart i årene fremover, og SAS fremstår i den sammenheng som en oppkjøpskandidat, skriver meglerhuset Orion Securities i en morgenrapport i forrige uke.

Analytiker Stig Myrseth har en kjøpsanbefaling på SAS-aksjen. Dette begrunnes også med de sterke markedsforholdene sammen med en ledelse som har fokus på kjernevirksomheten.

I mai legges strategiplanen Strategy 2011 frem, og flykjempen venter nye lønnsomhetsforbedrende tiltak.

Satser stort
På høsten i fjor fikk det spanske selskapet godkjent en ekspansjonsplan som skal få selskapet til å vokse med 50 prosent innen 2010. For å få til dette skal antallet fraktede passasjerer nå opp til 15 millioner årlig.

- Målene som skal nås i perioden er å få 15 millioner passasjerer årlig, øke markedsandelen med fem prosent, fra 22 prosent til 27 prosent, og øke antallet fly til 80 fra de nåværende 64, sa Gonzalo Pascual, styreformann i Spanair i september i fjor.

Braathens størst
SAS Braathens er det største selskapet i SAS-konsernet, men i juli i fjor gikk Spanair forbi SAS Danmark og ble det nest største selskapet.

Med 5,5 millioner reisende var SAS Braathens det selskapet som fraktet mest passasjerer i løpet av fjorårets syv første måneder. Spanair fraktet 4,758 millioner passasjerer og SAS Danmarks fraktet 4.776 millioner passasjerer.

Aksjen handles i øyeblikket for 155,50 kroner på børsen i Stockholm.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag