*Nettavisen* Økonomi.

SAS-sjefen lover lavere billettpriser

BEKYMRET: SAS-pilotene truer med streik, noe som skaper hodebry for konsernsjef Richard Gustafson. Foto: Halvor Ripegutu (Nettavisen)

SAS-sjefen tar frem sparekniven for å få billigere billetter, men risikerer å få nok en streik i fanget.

– Jeg tror at våre marked vil se fortsatt fallende priser. Vi vil se enda tøffere konkurranse og økt prispress i fremtiden, sier Rickard Gustafson, konsernsjef i SAS, til Nettavisen.

Den svenske toppsjefen er i Norge i anledning fremleggingen av SAS' knallsterke tall for regnskapsårets tredje kvartal, hvor den skandinaviske flykjempen kunne viste til en nesten fordobling av resultatet fra samme kvartal året før.

Les også: Jubeltall for SAS – tar av på børsen

Skal spare tre milliarder

Gustafson mener imidlertid at dette ikke er nok. SAS møter tøff konkurranse fra Ryanair og Norwegian. Antall avganger må opp og billettprisene må ned, ifølge sjefen.

– Vi skal øke kapasiteten. Vi skal ha mer seter, større nettverk og samtidig lavere priser. Sånn har det sett ut de senere årene og det er ingenting som tyder på at det kommer til å endre seg, sier Gustafson.

Les også: Ryanair-sjefen har varslet Norwegians død tre ganger: – Han har en agenda

For å oppnå de ambisiøse planene, skal Gustafson kutte kostnadene med 3 milliarder kroner innen 2020. 700 millioner kroner skal komme allerede dette året.

– Det påvirker alle deler av virksomheten. Vi blir færre i administrasjonen, våre markedsansatte får flere oppgaver og det blir færre kabinansatte på våre langdistanseflyginger. Vi trenger også økt fleksibilitet og produktivitet blant pilotene, sier Gustafson.

Les også: SAS-pilot tatt med promille – må møte i retten

Fare for streik

Men kuttene skjer ikke uten problemer. SAS risikerer at de norske pilotene går ut i streik på selveste valgdagen 11. september etter at to norske pilotfagforeningene sendte inn et konfliktvarsel til SAS i slutten av august. Blir det ikke løsning innen søndag 10. september, vil SAS-fly stå stille dagen etter.

– Jeg er bekymret over at det er en konfliktvarsel som henger over oss. Det er ikke bra for noen, sier Gustafson.

Striden skal gå på at SAS ønsker seg større fleksibilitet, for eksempel ved at de vil ha mulighet til å sesongtilpasse pilotstyrken. Da vil pilotene på kort- og mellomdistanserutene i større grad måtte akseptere deltidsordninger, en utvidet sommerferieperiode og en fjerning av julerotasjonen, ifølge check-in.dk.

Les også: Forbundsleder langer ut mot SAS-beslutning

Ønsker fleksibilitet

Gustafson bekrefter at han ønsker økt fleksibelt blant sine ansatte.

– Velger man å jobbe i flyindustrien, så dikterer kundene vilkårene, og flere vil reise om sommeren enn vinteren. Det må vi tilpasse oss, sier Gustafson.

– Men det gjør det vanskeligere for de ansatte å kombinere et vanlig familieliv med jobb i SAS?

– Slik er det med alle yrker med sesongvariasjoner, sier Gustafson.

Uenigheten mellom partene er stor. Mens fagforeningslederne mener pilotene risikerer å gå ned 25 prosent i lønn hvis SAS får viljen sin, tegner Gustafson et annet bilde.

– Kravet fra fagforeningen i Norge innebærer en økning på 25 prosent. Det er ti ganger mer enn markedet. Vi vil at de skal ha en lønnsjustering på linje med resten av Norge. Kostnadsøkning på 25 prosent går ikke, sier Gustafson.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag