*Nettavisen* Økonomi.

SAS tjener millioner

Foto: (NTB scanpix)

Men kommer med advarsel til eierne.

19.12.13 09:42

Flyselskapet SAS som har avvikende regnskapsår er ute med resultat for fjerde kvartal.

Og den viser at selv om selskapet har reduserte inntekter så sitter det igjen med mer. Mye av dette kan tilskrives at selskapet har redusert kostnadene i betydelig grad.

Driftsinntektene kom inn på 11.059 millioner svenske kroner mot 11.412 i samme periode i fjor.

Men resultatet er vesentlig bedre med 353 millioner svenske kroner mot et tap på 574 millioner kroner i fjor. Resultatet per aksje ble 1,07 svenske kroner mot et tap på 1,74 i fjor.

Året som helhet
Selskapet er samtidig ute med helårsrapporten for perioden november til oktober.

Her er trenden lik, og fasiten er at selskapet har snudd milliardtap til milliongevinst.

Fra å ha tapt vel tre milliarder svenske kroner har selskapet det siste året flydd 179 millioner kroner inn i kassa.

Resultatet per aksje har gått fra et tap på 9,15 svenske kroner per aksje til en oppgang på 0,54 svenske kroner.

Dette viser at selskapet, etter mange år med saftige tap, har gjennomgått en meget vellykket restruktureringsprosess.

Skyver utsiktene
Selskapet betegner imidlertid kvartalet som tøft grunnet hard konkurranse og laber økonomisk vekst.

Det ser heller ikke for seg at de nære fremtidsutisktene vil bedre seg veldig, og toner ned egne forventninger.

- Som ytterligere konsekvens av de forverrede forutsetingene er SAS sin vurdering nå at de finansielle målene som tidligere var ventet at ville oppnås i 2014/2015, først blir nådd i løpet av 2015/2016, melder konsernsjef Rickard Gustafson.

Omfattende kutt
Konsernledelsen i SAS la i november i fjor fram et forslag til en dramatisk sparepakke for å få forlenget livsviktige bankkreditter.

SAS skal kutte kostnader med tre milliarder svenske kroner. For å nå dette målet, skal 800 ansatte i administrasjonen sies opp. De øvrige 9.000 ansatte i selskapet er forespeilet lønnskutt fra 12 til 15 prosent og mer ugunstige vakter.

SAS skal også selge ut underliggende virksomheter, samt kvitte seg med bygg og eiendommer og andre verdier som ikke direkte berører kjernevirksomheten.

Blant annet har selskapet solgt unna Widerøe og inngått en avtale med Swissport om selskapet SAS Ground Handling, som håndterer bakketjenester.

Selskapet bestilte på forsommeren i år også nye fly. Et grep som er nødvendig da selskapet må modernisere flyflåten sin.

Fra 2015 og videre vil SAS oppgradere flåten med fire nye A330 og fra 2018 vil fase inn åtte Airbus A350.

Dyrt eierskap
SAS ble dannet i 1946 på bakgrunn av en avtale mellom de tre nasjonale opererende flyselskapene i Skandinavia om i fortsettelsen å drive virksomheten i form av et konsortium.

Ved å slå markedene i Danmark, Norge og Sverige sammen, og på denne måten gi mulighet for flere internasjonale ruter og høyere antall frekvenser kunne det skapes et mye større trafikkpotensial.

I mange år ble snudde suksess seg til fiasko, noe som har kostet norske skattebetalere mye penger da staten ved flere anledninger har spyttet inn frisk kapital.

Tross at selskapet har tjent penger det siste året vil ikke styret foreslå utbytte.

Aksjonærene liker ikke at fremtidsutsiktene nedjusteres og sender aksjen ned med seks prosent på Oslo Børs.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.