Gå til sidens hovedinnhold

SAS-toppen åpner for flere Solskjær-fly

SAS tapte en halv milliard bare på drivstoffprisene - nye ruter og fly skal hjelpe på i 2019.

LYSAKER (Nettavisen.Økonomi): - Hehe, jeg kan ikke love noe, vi får ta en alvorsprat med ruteplanleggerne om Solskjær får jobben fast.

Det var kanskje hyggeligere å vurdere flere fly til Manchester enn å snakke om kvartalsresultatene da Nettavisen.Økonomi traff SAS' finansdirektør Torbjørn Wist en time etter at SAS la fram tallene onsdag morgen.

Tallene er relativt nedslående, men i tråd med hva analytikerne estimerte.

- Det var som ventet, sier Wist.

I første kvartal 2018 leverte SAS et justert resultat på -385 millioner svenske kroner. Tilsvarende tall ble forverret til -724 millioner i 2019. Resultatet før skatt var på -576 millioner svenske kroner, mot -285 millioner i 2018.

- Vi fikk et dårligere førstekvartal enn i fjor. Det skyldes særlig to faktorer, drivstoffprisene og en svak svensk krone mot dollaren, sier Wist.

Les også

Stort underskudd for SAS: Tapte over en halv milliard

SAS har avvikende regnskapsår, slik at kvartalet fra november til januar blir første kvartal. Omsetningen økte fra 8,98 til 9,53 milliarder svenske kroner (SEK). Men det var også ett av veldig få tall med positiv utvikling.

Svak svensk krone og dyr flybensin

Drivstoffprisene gjør store utslag.

- Du kan gange oljeprisen med 10, så får du prisen på et tonn flydrivstoff. Prisene steg i høst fra 630 til 780 dollar tonnet.

SAS bruker 1,4 millioner tonn flydrivstoff i året. Det betyr at differansen alene utgjør 1,8 milliarder norske kroner på årsbasis, eller om lag en halv milliard kroner på et kvartal.

Les også

Bank Norwegian: Dette er snittrenten for forbrukslån

- Oljeprisene er volatile, og forventes å fortsette å være det. Se bare hva en tweet fra Trump kan forårsake. Trolig vil prisen øke mer, sier Wist.

I tillegg til drivstoffprisen kommer en historisk svak svensk krone mot dollaren.

- Vi har en stor andel av kostnadene i dollar. Drivstoff, leaser og mye annet handles i dollar, og dette driver dermed kostnadene i svenske kroner.

Avviser nedbemanninger

Wist er likevel optimist.

- Inntektene har god takt. Vi er opp 6 prosent uten av vi har endret kapasiteten. Kabinfaktoren er forbedret, som betyr bedre snittpris. Passasjerinntektene per setekilomteter øker.

- Konsernsjef Rickard Gustafson melder i rapporten at SAS skal spare 900 millioner svenske kroner i et effektiviseringsprogram. Hvordan?

- Gjennom drivstoffbesparelser og ved å se på flyplassavgifter og planlegging. Vi har nådd disse målene i flere år. Vi sparer også mye på å samle flåten rundt én flytype, fordi det reduserer behovet for pilotopplæring.

Les også

Ryanair-satsing kan gi prisfest for nordmenn


- Blir det nedbemanninger?

- Det er ingen planer om det nå. Det var mye etter 2012, men ikke nå. Vi skal heller investere i robustheten i kundetilbudet. Få inn ekstra buffere og investere i ansatte.

Utelukker ikke Manchester-fly

- Hva betyr krisen i Norwegian for SAS?

- Jeg har stor respekt for dem. De har tvunget oss til omstilling og forandret bransjen. Når de har satt inn ekstra kapasitet har det utfordret lønnsomheten for hele bransjen. Signaler nå om større lønnsomhet ved å ta ned planlagt kapasitetsøkning noe er positivt for bransjen, for overkapasitet har skapt en negativ dynamikk.

- Blir det kutt i ruter i 2019?

- Det er ikke planer om det. Det blir heller noen nye ruter i sommer. Vi har kjøpt inn tre A321 Long Range, som gir mulighet for nye ruter.

Billettprisene vil ikke Wist spå om - kapasitet, prispress og konkurransesituasjonen avgjør prisene, fremholder han.

Før helgen omtalte Nettavisen.Økonomi en markant prisvekst og økt etterspørsel etter reiser til Manchester, i kjølvannet av Solskjærs suksess i Manchester United. Og altså, flere fly til Manchester er ikke utelukket. Etterspørselen fikser Ole Gunnar Solskjær.

Kommentarer til denne saken