NA24.no

Satser stort i Sverige

Programvareselskapet 24SevenOffice skal i løpet av august opprette salgskontor i Sverige.

Telemarkbaserte 24sevenOffice har etablert seg med ti salgsstillinger i nye lokaler på Brynseng, men ambisjonene til firmaet er vesentlig større enn Oslo. I slutten av august/september skal de opprette kontor med ti selgere pluss daglig leder i Stockholm. Ettersom markedet i Sverige er vesentlig større enn i Norge ser firmaet dette som en fin plattform for videre ekspansjon. Ettersom hele produktet er oversatt til seks språk heriblandt engelsk og tysk, ser selskapet for seg disse landene som neste steg i utviklingen.

-Nå er ikke alle planene lagt enda, men tanken er at vi skal kunne etablere oss i England rundt januar/februar neste år, sier administrerende direktør Stian Rustad.

24SevenOffice er blant de nye generasjonene med programvareselskaper. De leverer kontorprogramvare til firmaer via abonnement. Programvaren de utvikler er webbasert og tilbys som en tjeneste over nettet. Forskjellen her ligger i at man ikke lenger får tilsendt oppdateringer og lignende via posten, men at dette nå blir oppdatert på nett.

NA24-din nye næringslivsavis

Ajax-applikasjoner

Formen for programvaredistribusjon firmaet leverer er relativt lite kjent i Norge, men selve ideen med et webbasert grensesnitt for programvare er flere år gammelt. Det som tidligere gjorde markedet lunkent med tanke på denne løsningen var hastigheten. Tidligere var hastigheten så lav at kundene ikke hadde noen interesse for produktet.

Dette mener imidlertid selskapet at de har løst. Ved å lage produktene i en teknologi kalt Ajax, skal hele hastighetsargumentet visstnok falle i fisk. Selskapet satset på det som heter asynkrone webapplikasjoner eller Ajax lenge før det ble et begrep i Norge. Og resultatene viser ifølge selskapet seg tydelig nå.

-Ettersom vi nå har klart å få alt produsert i Ajax er vi per dags dato så raske at kundene ikke merker noe som helst, sier adm.dir. i 24SevenOffice Stian Rustad til NA24.

I USA begynte det å levere programløsninger som abonnement å ta av for et par år siden. Ifølge It Bransjen er det konseptmessig like firmaet Netsuite, det raskest voksende firmaet i Silicon Valley. Dette har nå også selskapet som opprinnelig kommer fra Grenlandsområdet fått merke.

- Det er helt tydelig at trendene som skjer i USA treffer her hjemme etter to til tre år. Nå skjer det så mye og interessen rundt selskapet har vokst noe enormt, sier daglig leder i 24SevenOffice Ståle Risa til NA24.

Solid selskap

Det siste året har kursen på den unoterte børslista omtrent doblet seg og de har inngått store og viktige avtaler med flere samarbeidsselskaper. Den viktigste avtalen så lang er antakelig den som er inngått med Active24. Denne baserer seg på at 24SevenOffice har flettet sitt produkt inn i Active24s, noe som tok halve arbeidsstokken til firmaet rundt seks måneder.

Active24 er et børsnotert selskap og med en kundeportefølje på 240 000 bedrifter og personer innenfor blant annet webhosting og domene. Avtalen mellom 24SevenOffice og Actice 24 mener begge parter innebærer et strategisk og langsiktig viktig samarbeid. For Active 24 betyr avtalen at selskapet kan tilby en portal med ett passord og loginsystem for å få tilgang til en lang rekke tjenester. Dette kan være nettbank, regnskap, kundeoppfølging, varelagerstyring og dokumentarkiv. Dette skal gi raskere produksjon av den typen tjenester og vesentlige kostnadsreduksjoner. 24SevenOfffice får for sin del adgang til Actice 24s store kundegruppe. Målsetningen for 2006 er 5000 nye 24SevenOffice-kunder gjennom denne avtalen. Med nåværende snittpris på 1000 per måned per abonnement, kan dette utgjøre en repeterende inntekt på 5 millioner kroner per måned.

- Active 24 har en unik kompetanse på drifting av sine systemer og hvordan nå sine kunder, og vi kunne tilføre kompetanse fra våre web-programmerere for å bidra til å lage en svært god felles løsning. Toårsavtalen selskapene har tegnet gir Active24 programvaren, mens 24SevenOffice får tilgang til kundegruppen. Inntektene av avtalen vil deles i en 60/40 splitt selskapene imellom., sier Ståle Risa

Firmaet teller nå rundt 1100 abonnenter, men veksten de siste månedene har vært sterkt økende. Det raskt voksende selskapet har i det siste begynt å tiltrekke seg oppmerksomheten ifra en del analytikere, og meglerhuset Orion meldte mandag at aksjen var et kjempekjøp.

Vi beregner at 24SevenOffice vil vise en betydelig vekst i de neste årene. Avtaler med sterke aktører som Telenor, Bluegarden og særlig Active 24 med over 260.000 kunder, sørger for en sterk vekst i kunder og inntekter, skriver de i en analyse.

Selskapet har i tillegg gjort noe så spesielt som å sponse capsen til Petter Solberg med fem millioner kroner, noe som ifølge sponsorgeneral Jacob Lund er tidenes beste sponsoravtale

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere