*Nettavisen* Økonomi.

Satset og vant

Foto: (Scanpix)

Det går så det griner for Hyundai.

23.07.09 19:56

Den sørkoreanske bilprodusenten fremla nylig rekordoverskudd i årets andre kvartal.

NA24 – din næringslivsavis

Mens de fleste konkurrentene har opplevd sviktende inntjening, har Hyundai valgt at satse aggressiv på markedsføring og på merkevarebygging.

Den tøffe strategien ser ut til å fungere utmerket, for markedsandelene har nemlig aldri vært større, skriver New York Times.

Hyundais nettoinntjening endte på i overkant av 4 milliarder kroner. De innebærer en økning på 48 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Første og fremst er det salget av små og miljøvennlige biler som har holdt salget i gang.

-Hyundai har tatt et grunnleggende faktum innover seg. Du kan ikke utvide markedsandelen din når alle andre klarer seg bra. Derimot har du en sjanse når de andre sliter i motbakke, sier bilanalytiker i Good Morning Shinhan Securities, Kevin Lee, ifølge epn.dk.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Hyundai økte andelen på det amerikanske markedet til 4,3 prosent. Dette er en klar bedring sett i forhold til året før, da andelen kun lå på snaue 3,1 prosent.

Til sammenligning har både Toyota Motor og General Motors tapt markedsandeler. Toyotas bilsalg i USA skrumpet inn med nesten 35 prosent i juni.

Også på den globale arenaen ser det lyst ut for sørkoreanerne.

-For første gang noensinne oppnådde Hyundai Motor en markedsandel på 5 prosent i årets første halvdel, mens verdens bilsalg falt med 15 prosent, skriver selskapet i en pressemelding.

Har du et næringslivstips – kontakt NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag