*Nettavisen* Økonomi.

Schibsted deles i to

OMORGANISERING: Konsernsjef i Schibsted Rolv Erik Ryssdal (t.v.) og styreleder Ole Jacob Sunde i Schibsted. Foto: Audun Braastad (NTB scanpix)

Skiller ut medievirksomheten fra rubrikkannonsevirksomheten.

19.09.17 12:21

Medie- og rubrikkannonseselskapet Schibsted deles opp i to forretningsområder: «Media» og «Marketplaces», ifølge en melding fra selskapet tirsdag.

- Vi tror dette vil gjøre oss raskere og gi oss større innflytelse i de lokale markedene, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i pressemeldingen.

Nye sjefer

Schibsteds aviser, som inkluderer VG, Aftenposten, BT og Stavanger Aftenblad, svenske Aftonbladet og flere andre, vil inngå i media-virksomheten. Finn.no, franske Leboncoin og svenske Blocket vil på sin side inn i dem langt mest økonomisk lønnsomme markedsplass-virksomheten.

Les også: Facebooks Finn-konkurrent på vei til Norge

Media vil bli ledet av svenske Raoul Grünthal, og tidligere Finn.no-sjef Sondre Gravir vil bli sjef for Marketplaces-divisjonen.

- Vi er overbeviste om at den justerte organisasjonsstrukturen vil gjøre oss i stand til å konkurrere mer effektivt fremover, og til å gjøre en enda bedre jobb både for våre brukere og kunder, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Nyheten hadde kun marginale effekter på Schibsted-aksjene på Oslo Børs. A-aksjen er ned 0,16 prosent.

Les også: Rekord for Schibsted

Topper slutter

To av Schibsted-toppene slutter i anledning omorganiseringen.

Didrik Munch, konsernsjef i Schibsted Norge, forlater Schibsted ved fylte 62 år i februar 2018. Frem til da vil han jobbe sammen med Raoul Grünthal med å etablere struktur og styringsmodell for den nye media-divisjonen.

Terje Seljeseth, i dag produktdirektør i Schibsted, forlater Schibsted for en stilling i Stiftelsen Tinius, den største aksjonæren i Schibsted.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag