NA24.no

Schibsted taper på papir – reddes av rubrikker

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted. Arkivfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Sist oppdatert:
Schibsted sliter fortsatt på papir. Tross nesten uendrede inntekter, ble overskuddet før skatt i Schibsted likevel styrket og endte på 846 millioner kroner før skatt. Det sørget en rubrikkavtale i Asia for.

Mens posten for tilknyttede selskaper trakk bunnlinjen ned med 200 millioner for et år siden, slik at bunnlinjen viste mer beskjedne 101 millioner, bidro den med drøyt 350 millioner på plussiden i år. I dette tallet ligger en gevinst på 450 millioner kroner i forbindelse med selskapets avtaler med Telenor og Singapore Press Holdings om å satse på rubrikkannonser på nett i flere land i Asia.

Vekst online

– I 1. kvartal gjennomførte vi joint venture-avtalen med Naspers, som la grunnlaget for solide markedsposisjoner og skapte muligheter for sterk fremtidig vekst i en rekke markeder, sier konsernsjef Rolv Erik Ryssdal.

Disse annonsene har blitt svært viktige for medieselskapet.

– Veksten i online rubrikkvirksomheten fortsatte i 1. kvartal 2015. Jeg er spesielt glad for å se den fine utviklingen på viktige europeiske markeder som Frankrike, Spania og Italia, sier Ryssdal. Samme dag som resultatet ble lagt fram, kom selskapet også med et bud på det svenske boligannonsemarkedet Hemnet.

Papir faller fortsatt

Samtidig sliter konsernet med lønnsomheten i mediehusene.

– Inntektene fra nett øker, men det raske fallet i papirannonser gir likevel lavere lønnsomhet enn i fjor.

Driftsinntektene i kvartalet gikk marginalt ned, fra 3,71 til 3,69 milliarder kroner. Brutto driftsresultat ble svekket med rundt 8 prosent og endte på 376 millioner kroner, mens driftsresultatet viser 873 millioner kroner mot 130 millioner for et år siden. Gevinsten fra Asia-avtalene er med i dette tallet.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere