NA24.no

Se og Hør fremdeles størst

Sist oppdatert:
Mens Allers går prosentvis mest tilbake av de store ukebladene.

Allers har mistet et opplag på 15.613 eksemplarer, eller 16, 1 prosent, siden 2006 og selger nå 81.500 blader i uken.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Hjemmet Mortensen har mer blandede resultater for sine familieblader. Hjemmet går tilbake med 3,1 prosent og har tapt et opplag på 6.600 eksemplarer, mens Norsk Ukeblad går frem med 0,2 prosent og får en opplagsøkning på 209 eksemplarer.

Jevnere i kjendismarkedet
Se og hør taper opplag for både tirsdags- og fredagsutgaven. Også D som Se og Hør-forlaget går tilbake. Se og Hør tapte 31.500 eksemplarer på tirsdagene og drøye 10.000 på fredagene. D går tilbake med 9,2 prosent.

Samtidig som Se og Hør sakker av øker konkurrenten Hjemmet Mortensen med sine kjendisblader. Her og Nå økte opplaget med 1,6 prosent og har nå et ukentlig opplag på 179.000 eksemplarer, og er dermed større enn fredagsutgaven til Se og Hør. Se og Hør hadde i 2007 et ukentlig opplag på 175.000 på fredager og 235.000 på tirsdager.

Hjemmet Mortensen går også frem med kjendisbladet C og solgte hele 10.000 flere eksemplarer i 2007 enn i 2006. C selger nå 37.000 eksemplarer i gjennomsnitt, mens Se og Hør-forlagets D selger 39.000.

Mannefremgang
Både FHM og Vi Menn økte opplaget i fjor. Bonnier-eide FHM gikk frem med 4,2 prosent og har nå ett opplag på 54.000 eksemplarer. Vi menn gikk frem med 5,2 prosent og har nå ett opplag på 96.000 blader i uken.

Bilbladene hadde en mer blandet utvikling. Autofil gikk tilbake med 6,9 prosent til et opplag på 34.000 eksemplarer, mens Auto, Motor Sport gikk frem med hele 36 prosent til et opplag på 22.000. Bonnier-eide Max Power gikk tilbake med 18,6 prosent og ble lagt ned i november i fjor. Gatebil gikk også markert tilbake med en prosentvis nedgang på 12,9 prosent og har nå et opplag på 24.000 eksemplarer.

Illustrert Vitenskap har nå et opplag på 76.000 eksemplarer og gikk frem med 2,5 prosentpoeng i fjor. Illustrert Vitenskap Historie hadde langt sterkere fremgang med 68,7 prosent og har nå et opplag på 22.000.

Se og Hør fremdeles størst
På tross av nedgangen for begge utgavene er fremdeles Se og Hør landets største ukeblad. Tirsdagsutgaven solgte i fjor totalt 12 millioner eksemplarer og fredagsutgaven 8,9 millioner eksemplarer.

Nestemann på listen er Hjemmet Mortensens Hjemmet som i fjor solgte 10,7 millioner eksemplarer, Her og Nå solgte 9,3 millioner og Norsk Ukeblad 6,5 millioner eksemplarer.

Blant tv-bladene har Aller-eide PÅ TV slått knockout på programbladets TVGuiden i sitt første virkeår. PÅ TV fikk et gjennomsnittsopplag i løpet av høsten på 43.000 eksemplarer. TVGuiden tapte 3000 eksemplarer i opplag og har nå et gjennomsnittsopplag på 25.000.

HM vinner blant kvinner
Hjemmet Mortensen fortsetter å øke med kvinnebladet Kamille som går frem med 22,7 prosent. Kamille har nå et opplag på 46.000 og og er godt forbi Henne som fikk en nedgang på 11,2 prosent og et opplag på 39.000 eksemplarer. Hjemmet Mortensen måtte imidlertid nok en gang tåle nedgang for sin største kvinnetittel. Det nye gikk ned med 10,5 prosent og har nå et opplag på 52.000 eksemplarer.

KK er fremdeles det største kvinnebladet, men må tåle markant nedgang. Bladet solgte 11,9 prosent færre blader i 2007 i forhold tiil året før og selger nå 54.000 eksemplarer. Det tradisjonsrike kvinnebladet er dermed bare 8.000 eksemplarer større enn Hjemmet Mortensens relativt ferske Kamille-satsing.

Elle går frem med 3,5 prosent med hovedutgaven, mens Elle Interiør går tilbake med 5,2 prosent.

Costume går frem med 7,5 prosent og også Bonniers andre kvinneblader Woman, Tara og I Form økte opplaget. Tara økte prosentvis mest blant kvinnebladene med et opplag på 31.000 eksemplarer og en fremgang på 30,3 prosent.

Cosmopolitan går tilbake med 1,4 prosent.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere