NA24.no

Se og Hør sponset Akerøs 60-årsdag

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Tross at NRK-medarbeidere har strenge regler mot å promotere selskaper.

TV-kongen Dan Børge Akerø markerte 60-årsdagen med en gedigen fest på Ballroom i Oslo. Basert på normalpris for hver av de 230 bursdagsgjestene har festen kostet cirka 200.000 kroner, skriver Dagens Næringsliv (DN) onsdag.

Se og Hør var eneste medium tilstede og brettet ut festen over ti sider i forrige uke. Nå viser det seg at kjendisbladet også var med å betale gildet.

Sjefredaktør Harald Haave vil ikke kommentere hvilke beløp det dreier seg om. På spørsmål fra DN om ikke dette ligger i grenseland av NRKs sponseregler og pressens Vær Varsom-plakat, som fraråder betalingsjournalistikk, svarer Haave at han ser på bladets deltakelse som naturlig ettersom Akerø og Se og Hør nærmest er å betrakte som gamle venner.

Akerø understreker overfor DN at han ikke er ansatt i NRK, men en underleverandør gjennom sitt selskap Danpower International. Ettersom Se og Hør brukte ti redaksjonelle sider på festen mener Akerø at det heller var han som sponset Se og Hør.

NRK-medarbeidere har forbud mot å drive salgsfremmende virksomhet for andre selskaper.

Programredaktør og sjef for underholdningsvdelingen i NRK, Tordis Aavatsmark, mener saken er uproblematisk. Hun forteller til DN at NRK ikke har noe med hvordan Akerø arrangerer sine private fester.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere