Se, som VG stuper

Foto: (Faksimile)

Tabloidens inntjening stuper. Nå vurderer avisen å sette opp prisen igjen.

13.05.11 10:26

VG har tidligere blitt forbigått som Norges største avis av Aftenposten. Nå fortsetter det dramatiske fallet i inntekter og resultater.

Vurderer å sette opp prisen
I første kvartal falt omsetningen på løssalgsaviser med 6 prosent fra samme kvartal i fjor. Da har VG samtidig satt opp prisen på løssalgsaviser.

Ser vi antallet aviser som selges, så har det falt med hele 12 prosent på ett år. Altså en dramatisk nedgang. For å kompenser for inntektsfallet, så vurderer avisen å sette opp prisen nok en gang.

- Prisøkninger vil bli vurdert, står det igjennomgangen av Schibsteds resultater i første kvartal, hvor VG er en del av rapporten.

I dag koster VG 12 kroner, mens konkurrenten Dagbladet krever 15 kroner per avis.

I første kvartal falt VGs driftsresultat fra 86 millioner i første kvartal i fjor til 56 millioner kroner i år. Papirdelen falt med 21 millioner kroner til 45 millioner kroner, mens nettdelen falt med ni millioner kroner til åtte millioner kroner i kvartalet.

Sterkere i Media-Norge
Ser vi på de andre delene av Schibsteds norske medievirksomhet, så er bildet et annet.

Aftenposten og Stavanger Aftenblad klare bedringer i resultatet, og da særlig i Stavanger Aftenblad. I Bergens Tidende og Fædrelandsvennen var det også svak bedring.

- Mediebransjen endrer seg raskere enn noen gang. Vi ønsker å ligge i forkant av den utviklingen som preger både oss og resten av bransjen. I de første månedene i 2011 opplever vi en trafikk- og inntektsvekst innenfor Online rubrikk og andre internettmarkeder. De abonnementsbaserte avisene har hatt en god utvikling, mens opplagsvolumet til løssalgsavisene har falt betydelig. Vi opererer i en dynamisk bransje, noe som gjør at vi må tilpasse vår virksomhet kontinuerlig, skriver Schibsted-sjef Rolv Erik Ryssdal i en melding.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.