*Nettavisen* Økonomi.

Seerflukt fra Grand Prix

Se hvor mange færre som så årets Eurovision-finale.

14.05.07 12:57

Norske tv-seere har mistet interessen for Melodi Grand Prix.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Mistet flere hundre tusen
Serbia vant årets Melodi Grand Prix-finale med artisten Marija Serifovic.

Mens 706.000 fulgte semifinalen hvor Guri Schanke røk ut, var tallene begredelige på finalen lørdag.

573.000 så finalen på NRK1 lørdag. Det er hele 800.000 færre enn de som så finalen i fjor.

- Det er ingen tvil om at dette er lavere tall enn vi har opplevd i finalen, i hvert fall så lenge vi har registrert tallene elektronisk. Grunnen er ettersigende klar ved at Norge ikke var med i finalen, sier Kristian Tolonen i NRK Forskning til NA24 Propaganda.

Ikke interessert i svenskene
Skandinavia ble representert av Sverige og The Ark. Det var ikke nok til at norske tv-seere fant finalen interessant.

Likevel så nesten halvparten av de som så på tv på lørdag finalen.

Dette er de dårligste tallene konkurransen har hatt på denne siden at tusenårsskiftet.

I toppåret 1999 så nesten 1,6 millioner nordmenn finalen på NRK, eller nesten tre ganger flere enn de som så i år. Laveste seermassen før helgens finale var i 2002, da så 970.000 på finalen. Heller ikke dette året deltok ikke Norge i finalen.

- Så der ser vi at sammenlignet med ellers i finalens historie at tallene var lavere og allerede da synlig at norge måtte være med for å sanke seere. Oppsettet var også annerledes fordi den gang visste vi allerede flere måneder i forveien at Norge ikke var med, nå kom det to dager forveien. Jeg får følelsen av at om Norge hadde vært i finalen i år, ville tallet kanskje vært høyere, sier Tolonen.

Han er ikke sikker på at interessen for finalen er sterkt svekket i seermarkedet.

- Hadde semifinalen på torsdag vært lavere kunne vi snakket om lavere interesse, men det er nok skuffelsen over at vi kort tid i forveien ikke nådde opp, avslutter Tolonen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.