NA24.no

Seerne kommer dritseint, men godt

FENGER: «Dritseint med Edel» er en av programmene som gir TV 2 suksess.
FENGER: «Dritseint med Edel» er en av programmene som gir TV 2 suksess.
Sist oppdatert:
«Dritseint» med Edel bidrar til rekordhøst for TV 2.

Reklamekanalen opplever sin sterkeste høst siden 2008. Det viser ferske tall fra mediebyrået Carat.

TV 2 har nå en markedsandel på 29 prosent, det vil si nesten hver tredje norske TV-seer over 12 år.

- «Dritseint med Edel» levert over all forventning, sier TV-ekspert Per Christian Strand Teslo i Carat til Nettavisen.

Men Henriette Steenstrup-Såheim karakter drar ikke lasset alene.

Samler jevnt over en halv million

- Først og fremst har TV 2 hatt både OL og VM, noe som har gitt kanalen en svært god arena for å promotere programmene sine i år, påpeker TV-ekspert Per Christian Strand Teslo i Carat overfor Nettavisen.

- I tillegg har de gått på med svært sikre kort som «Jakten på kjærligheten», «Farmen», «Idol», «Senkveld» og «Skal vi danse» som alle har snittet på over 550.000 seere. Dette er definitivt utslagsgivende, og utover dette har også nysatsinger levert, fortsetter Teslo.

Han mener det er tydelig at TV 2 har fått igjen for å satse på det kjente og kjære i god blanding med nye satsninger.

Kan ta overfor NRK

Tallene fra mediebyrået viser at TV 2 spiser andeler fra NRK, men suksessen kan fort bli snudd til det motsatte.

- Det skal bli spennende å se om TV 2 opprettholder de gode andelene utover våren. De tar til stadighet andeler fra NRK, men det kan fort utarte seg til at kanalen får en eldre profil og tiltrekker seg uforholdsmessig mange av de eldre seerne, sier Teslo.

Likevel, eksperten påpeker at kanalen har mange gode konsepter på tapetet til våren, og det er vanskelig å forutse hvordan TV-krigen vil utarte seg før alle kanalene har lansert programmene sine. 

- Vi har gjort raske endringer underveis

Evnen til å snu seg raskt, mener TV 2 er noe av forklaringen til den gode utviklingen.

(Saken fortsetter under grafen.)

TRENDEN SNUDD: Utviklingen for TV 2 går i riktig retning.


- TV 2 har lyktes godt denne høsten og flere av våre kjente programkonsepter leverer høyere seertall en på mange år. I tillegg har vi lyktes svært godt med nye programmer som «Dritseint med Edel». Så har det vært programmer som ikke har truffet like godt – slik vil det alltid være. Men en framoverlent programavdeling har gjort raske endringer underveis, og grepene med å sette inn «Best av de beste» i stedet for «Ingen kjære mor» og flyttingen av «Idol junior» til fredag har gitt umiddelbar vekst, sier Jan- Petter Dahl, kommunikasjonssjef i TV 2, til Nettavisen.

Han forteller at mandagene på TV 2 med «Jakten», «Farmen» og «Dritseint med Edel» har levert sterke andeler i uke etter uke, og for «Dritseint med Edel» ble det ny seer-rekord sist mandag.

- Så langt i høst ser det veldig bra ut og i oktober var avstanden liten mellom TV 2 og NRK1 i aldersgruppen over 12 år, mens TV 2 var mer en dobbelt så stor som TVNorge, fortsetter Dahl.

Hva synes du om TV 2s tilbud denne høsten? Si din mening i kommentarfeltet!


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere