Aktører reagerer sterkt på at Coop selger edelgran til halvparten av gjengs pris. Dagligvarekjeden blir blant annet beskyldt for ødelegge markedet, fremtiden og ramme veldedige organisasjoner.

– Markedet blir ødelagt, sier juletredyrker Paul Kyllingstad til Nationen (krever abonnement).

Ifølge juletredyrkeren får det store konsekvenser for fremtiden når kjedene går inn og selger juletre til dumpingpris. Han mener det er svært alvorlig for næringen og utdyper at det ødelegger for rekrutteringen og rammer mange veldedige organisasjoner og samfunnsnyttig arbeid. Han peker på speidere, idrettslag og korps som tapere.

- Jeg formidler juletrær der inntektene av salget går til medisin for barn i Kongo. Der går salget ned med 30 prosent i år, sier Kyllingstad, som også forteller at bonden som har solgt juletre utenfor en av Coop-butikkene fast i flere tiår måtte flytte i år siden han ikke kunne selge trærne så billig.

Ifølge Kyllingstad er Coops pris på 249 kroner per juletre en pris som knapt gir fortjeneste.

Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, opplyser til Nationen at det er syv byggbutikker i Coop som selger edelgran til 249 kroner.

– Grunnen til at de kan selge til så lav pris er at de kjøper inn i fellesskap og stort volum. Det er slik vi har drevet i 150 år for å selge kvalitetsvarer til lav pris til våre kunder, som er våre eiere. Vi forstår at de som livnærer seg av å selge tre til høyere pris er frustrerte, men vi tror det skal vere
marked for alle, sier han til Nationen.

Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på iPhone her

Pushvarsel! Få nyhetene kjapt og gratis på Android-telefon her