NA24.no

Selger mer pelagisk fisk

Norway Pelagic øker omsetningen kraftig i andre kvartal.

- Aktiviteten i perioden har hovedsakelig vært knyttet til nordsjøsild i juni, samt kolmule i april, heter det.

Øker, og øker
Fiskeselskapet Norway Pelagic skriver at etterspørselen og marginene øker for selskapet i andre kvartal.

- Norway Pelagic har gjennomført et kvartal med positiv utvikling i hovedmarkedene med realisering av varelager fra første kvartals produksjon til stadig økende marginer, heter det fra selskapet tirsdag. Andre kvartal er som regel en periode med lite råstoff og dermed lav aktivitet.

Pelagisk fisk jager fritt i havområdene, og mest kjent er sild, makrell, lodde og brisling. Men også kolmule, hestemakrell, tobis og øyepål er viktige pelagiske fiskeslag. Mesteparten av fisken går direkte til konsum. Pelagisk fisk danner også basis for marint råstoff til fôrindustrien.

Dobling
Konsernets netto driftsinntekter i andre kvartal var kr 448 millioner kroner mot 270 millioner kroner i fjor. Driftsresultatet endte på 26 millioner kroner, mot minus 9 millioner kroner i fjor.

Resultatet før skatt ble 22 millioner kroner mot minus fem millioner kroner i fjor. Resultat før skatt for første halvår var kr 75 millioner kroner mot 33 millioner kroner i fjor.

- Vi er fornøyd med utviklingen i markedene og den posisjon Norway Pelagic har oppnådd. Vi har vært bevisste på å øke bearbeidingsgraden, noe som har bidratt positivt til lønnsomheten. Vi ser nå frem til hovedsesongen med høy aktivitet, med rekordhøye gjenstående kvoter på både makrell og sild, skriver konsernsjef Gunnar Domstein i selskapet.

Aksjen er sist omsatt til 41 kroner, og selskapet prises til 592 millioner kroner på Oslo Børs.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere