Sendte postkort, fikk kjeft og kunder

UKJENT AVSENDER: Mange av mottakerne stusset over kortet fra Ellen og Hans.

UKJENT AVSENDER: Mange av mottakerne stusset over kortet fra Ellen og Hans. Foto: Vest24

De sendte ut tusenvis av postkort, og fikk både, ros, kjeft og kunder i retur.

02.10.14 21:35

Hordalendinger og rogalendinger som ikke har reservert seg mot uadressert reklame fikk for noen dager siden et kort med rosende omtale av Hotell Ullensvang i Hardanger i postkassen. Og mange har undret på om kortet er feilsendt. De kjenner nemlig ingen Hans og Ellen som har oppholdt seg på hotellet, skriver Vest24.

Hans Edmund Harris Utne er femte generasjons hotelleier i Ullensvang. Nylig tok hotellet uvanlige metoder i bruk for å få oppmerksomhet. Foto: NHD-INFO/Creative Commons

Gimmicken har resultert i mye oppmerksomhet i sosiale medier og telefonstorm til ærverdige Summetonen i BA.

– Vi burde kanskje føyet til på slutten at dette var reklame for Hotell Ullensvang. Men da hadde vi nok ikke fått den samme effekten, sier hotelldirektør Hans Edmund Utne til Vest24.

Han forteller at kortet er sendt ut som uadressert reklame i alle kommunene i Hordaland, minus de kommunene som ligger nærmest hotellet, samt i rundt halvparten av kommunene i Rogaland. En god del titusener prospektkort, altså.

Ris og ros

– Vi har fått veldig god respons, både ris og ros. Og vi har også fått noen bestillinger, sier Utne.

Mens dagens bestyrere av Hotell Ullensvang heter Hans og Barbara, er kortet undertegnet Hans og Ellen. Dette er besteforeldrene til Hans Edmund Utne. Ellen Utne var ifølge hotellets hjemmesider den første i familien som utdannet seg innen hotellnæringen. Sammen med mannen Hans, bestefar til dagens direktør, overtok hun driften av hotellet i 1962.

– Det var vel de eldste her som syntes det var artig at vi brukte de navnene, sier dagens hotelldirektør.

Hotell Ullensvang er et typisk sommerhotell. I vinterhalvåret er beøket lite. Foto: Luis Guillermo Pineda Rodas/Creative Commons


Mot lavsesong

Hotell Ullensvang er i hovedsak et sommersesong-hotell. Nå er man på full fart inn i lavsesongen.

– Vi sliter fra september til mai. Da driver vi på luft og kjærlighet, sier Utne, og legger til at de gjerne kunne stengt ned i vintersesongen.

Det er i stor grad vinterturisme og konferansevirkesomhet som holder hoteller i distriktene oppe om vinteren. Så lenge Ullensvang ikke er et vintereldorado, blir konferansevirksomhet viktig. En gjennomgang Dagens Næringsliv gjorde i sommer, viste imidlertid at byhotellene stikker av med det meste av seminarer og kongresser.

Her er kortet som har fått mange mottakere til å undre. Foto: Vest24


Taus om tall

– Mye handler om tilgjengelighet, tidsbruk og reisetid. Det er blitt litt bedre med Hardangerbroen, men vi ligger likevel to og en halv times kjøretur fra Bergen. Da går mye tid bort med kjøring for et seminar som gjerne ikke varer i mer enn to dager, sier Utne.

Ifølge oversikten Dagens Næringsliv brakte hadde Hotell Ullensvang et overskudd på 1,8 millioner i 2013, mot et underskudd på 1,4 millioner året før.

Hans Edmund Utne vil ikke kommentere tall.

Heller ikke hvor mye hotellet brukte på å sende ut tusenvis av postkort til personer som tror det er feilsendt.

Les mer fra Vest24 her.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.