Senterpartiets Janne Sjelmo Nordås er spent på hva regjeringen har utelatt i Nasjonal transportplan som presenteres klokka 12 onsdag.

Les også: Ny NTP: 131 milliarder kroner i bompenger

Les også: E16-utbygging nedprioritert i Nasjonal transportplan

– Det blir viktig å se hvilke prosjekter som tidligere har vært inne i NTP, som nå har ramlet ut. I tillegg vil vi se på framdriften i de store prosjektene regjeringen allerede har presentert. Det er mange detaljer som ikke er kjent, sier hun.

Les også: Setter av 6 milliarder til Fornebubanen og T-banetunnel

Sp-representanten vil også se nøye etter nye bompenger.

– Statsråden er prinsipiell motstander mot bompenger. Det ville være oppsiktsvekkende hvis det blir økte bompenger i denne planen, sier hun.

Lekkasjene har flommet

Lekkasjene har flommet fra Nasjonal transportplan (NTP) de siste ukene og månedene. Allerede for én måned siden snakket statsminister Erna Solberg (H) om en historisk satsing på 1.000 milliarder kroner – 1 billion – til ulike prosjekter innen vei, sjø og bane fra 2018 til 2029.

Men hvor mye kommer i den første av de to seksårsperiodene? Hvor mange nye bomprosjekter ligger det an til? Hvilke prosjekter skyves på og hvordan blir det samlede klimaavtrykket av transportplanen?

På Stortinget forbereder Ap, Sp og SV seg på å lese dokumenter til øyet blir stort og vått.

Les også: Disse veiene får ny asfalt i år

Følg NTP-presentasjonen her:

– Realistisk finansiering

I penger er planen om lag dobbelt så stor som den siste transportplanen de rødgrønne la fram i regjering, selv om den hadde en tidsramme på ti år, mens den nye planen strekker seg over tolv.

Arbeiderpartiets Eirik Sivertsen sier det er viktig at planen har realistisk finansiering og ikke bare blir en lang ønskeliste over prosjekter.

– Regjeringen varslet i perspektivmeldingen at handlingsrommet i økonomien er begrenset og Norge står overfor et stort finansieringsbehov i årene som kommer, sier han til NTB.

Han er også nysgjerrig på hva planen sier om hvordan utslippene i transportsektoren skal gå ned.

– I tillegg er det viktig å forbedre kollektivløsningene i byene, styrke havner og farleder samt ruste opp fylkesveiene, sier Sivertsen.

Sjekkliste

SVs Heikki Eidsvoll Holmås har en lang sjekkliste foran pressekonferansen klokken 12:

– Hva står om lyntog, flytrafikkvekst og en tredje rullebane på Gardermoen? Hvor mange ekspress-sykkelveier får fullfinansiering og hvordan sikres elbilene flere ladestasjoner? spør han.

Hvordan NTP skal bidra til reduserte utslipp og hva slags krav som bymiljøavtalene stiller til trafikkreduksjon er andre spørsmål. SV-representanten vil også vite om intercity-utbyggingen mellom Oslo, Lillehammer, Skien og Halden blir utsatt og hva slags begrunnelse som gis for utsettelsen av Ringeriksbanen. (©NTB)

Les også: E18 vest for Oslo åpen for trafikk igjen