Ser fall i dagratene

Nordea har likevel en soleklar favoritt innen offshoresektoren.

Shippinganalytikerne Anders R. Karlsen og David Bhatti i Nordea har gått gjennom offshoresektoren på Oslo Børs og sett på forventningene rundt ratenivået til sektoren.

NA24 iMarkedet – siste fra finansmarkedene

Nordea mener at Farstad Shipping er et soleklart kjøpsalternativ og har satt anbefalingen sterkt kjøp på aksjen. Kursmåket er satt til 130 kroner.

Når det gjelder John Fredriksens Deep Sea Supply og Per Sæviks Havila Shipping er de fortsatt positivt innstilt på aksjene, men har gjort mindre justeringer i kursmålet. Begge aksjene får en kjøpsanbefaling. Kursmålet i Deep Sea Supply blir kuttet til 11 kroner fra 15 kroner, mens Havila Shipping blir kuttet til 50 fra 51 kroner.

Kuttene skal gjenspeile utviklingen dagratene for supply- og offshorerederiene.

Ser nedside i ratene
- Vi ser en betydelig nedside i dagratene for offshoreforsyningsskip de neste to årene. Bakgrunnen er et fall i etterspørselen og ikke bare på grunn av den store ordreboken til verftene på denne type skip, skriver Nordea.

Allerede ser de bevis på at oljeselskapene reforhandler kontrakter i et forsøk på å redusere kostnadsbyrden som har blitt påført de siste årene. Analytikerne peker på at det fortsatt er anbud som sendes ut og at det er enestående leieavtaler som skal fylles, sel v om ratene ikke er like høye som for ett år siden.

Nordea skriver at det er særlig de mindre ankerhåndteringsfartøyene som har blitt hardt rammet. Det skyldes i stor grad at ordreboken buler ut, men at dette kan bli noe motvirket av at eldre ankerhåndteringsskip kan bli skrapet hvis dagratene faller under et nivå.

Ser økt skraping
I analysen skriver analytikerne at de tror dagratene for ankerhåndteringsfartøy med under 10.000 hestekrefter vil falle til 10.000 dollar i nær fremtid, siden de vil også møte konkurranse fra de større ankerhåndteringsfartøyene.

Siden driftkostnadene ikke varierer mye rundt størrelsen på skipene sammenlignet med forskjellen i dagratene venter de at et større antall mindre fartøyer vil bli sendt til skrap. Den samme logikken mener de kan anvendes på mindre plattformforsyningsskip.

Spotmarkedet i Nordsjøen er hardest rammet av uroen i markedene. Flere nybygg som skal gå i området har blitt levert til de seneste ukene, og har lagt en demper på ratene. For vanlige ankerhåndteringsfartøy ligger dagratene på 7.000 britisk pund.

- Våre estimater priser inn et relative bearish scenario, primært på etterspørselssiden, men vi tror at flåteveksten vil være mer moderat enn den generelle oppfatningen, og det vil gi en hjelpende hånd i trøblede tider, heter det i analysen.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.