Setter karakterer på ansatte

Foto: Fotograf:Andre Clark Utvik (NA24)

Og de som scorer dårligst risikerer lavere lønn.

09.12.10 15:25

Statoil bruker et svært detaljert karaktersystem for å vurdere selskapets ansatte. Karaktersystemet gjelder alle ansatte som tilhører såkalt «individuelt avtaleområde.» I praksis betyr dette alle unntatt rene fagarbeidere, skriver Teknisk Ukeblad.

14.500 Statoil-ansatte rammes av karaktersystemet. De ansatte gis karakterer for faglig kompetanse og utvikling, en utvidet løsning som ikke er vanlig i systemer for måling av ansattes arbeid.

Enda mer uvanlig er det at Statoil gir ansatte karakterer for atferd og oppførsel.

Kritiske røster mener at resultatet av vurderingene som legges til grunn er et system der trynefaktoren blir avgjørende. Ansatte som stiller seg kritiske til sjefens avgjørelser skal risikere å score dårligere karakterer.

Karakterene brukes i fordeling av lønnstillegg. Praksisen i selskapet er at en del av lønnsrammen fordeles etter hvor gode eller dårlige karakter de ansatte oppnår.

Av den totale lønnsrammen, kan for eksempel halvparten gå til alle ansatte. Hvem som blir forært den resterende halvparten er avhengig av karakteren. En ansatt med mindre gode karakterer, vil ikke få en krone av denne potten.

Les flere saker på NA24

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.