NA24.no

Shelldama, Mariann Krogness
Shelldama, Mariann Krogness Foto: Shell

Shell-dama er tilbake

Etter nærmere 20 års fravær.

Den populære figuren gjorde i sin tid begrepet ”Ekstraservice, det er Shell, det” til allemannseie i det som sies å være en av norgeshistoriens mest vellykkede markedskampanjer.

Mariann Krogness har siden reklamefilmene gikk sin seiergang i 1992 blitt hetende Shelldama, og de aller fleste over 30 år husker figuren som hang bak kassa i en sliten bensinstasjon og delte ut sine betraktninger om kundeservice.

Akkurat som for 20 år siden er det Arne Garvang som har forfattet tekstene til Shelldama, som i ukene fremover vil representere Shell Fresh gjennom en serie radioreklamer. Krogness beskriver det å være tilbake som Shelldama slik:

- Skrekkblandet fryd! Dama er like fryktløs som før, jeg er litt redd for hva hun kan finne på.

I 1992 kommenterte hun reklamesuksessen som ”helt sprøtt” til norsk media. Da ringte telefonen hjemme hos henne både sent og tidlig av folk som ville tilby jobb, ha intervju eller vite om de kunne få kjøpt reklamefilmene på video.

Sist uke lanserte Shell i tillegg et prøveprosjekt med bemannet kjørebane, som har fått navnet ”Ekstraservice”.

- Vi vet jo at ”Ekstraservice” er et begrep som henger ved Shell fremdeles. Dermed synes vi det var fint å kunne bruke et begrep folk allerede forbinder med Shell, samtidig som det sier noe om den nye tjenesten. At vi nå også får Marianne Krogness tilbake som Shelldama er virkelig gøy. Hun har en helt unik posisjon i Shells historie, sier Lillian Aasheim som er kommunikasjonssjef for salg og marked i Shell.

Det er Norgesgruppen som har Fresh-konseptet for Shell, og er de som har hentet inn igjen Shelldama for å profilere Shell Fresh. De har stor tro på at kundene vil sette pris på et nytt møte med Marianne Krogness i velkjent stil.

- Ja, vi synes det var tid for å trekke fram henne fra glemselen igjen, og vi håper dette blir til glede for kundene, sier markedssjef Ida Fjell.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere