NA24.no

Sigmund ble forbannet - dro rett ned til DNBs kontor

Foto: Trond Thorvaldsen, Fredriksstad Blad.
Sist oppdatert:
Sigmund Andersen godtok ikke DNBs rentekutt for million-innskuddet sitt. Nå har banken gitt seg.

(Fredriksstad Blad): Men det har vært en tøff kamp og Andersen følte lenge at han stanget hodet i veggen. Før løsningen kom, ble saken brakt inn for Finansklagenemnda. Banken ga seg før saken var ferdigbehandlet.

Sigmund Andersen (64) er profilert forretningsmann og eiendomsaktør på Ørebekk i Fredrikstad.

Ifølge Andersen hadde han over fem millioner kroner innestående på kontoen sin i DNB.

Fra tre til 0,1 prosent
Renten lå på tre prosent, men fra april 2013 ble det en endring til fattige 0,1 prosent. Banken hevder at Andersen fikk varsel om renteendring, mens Andersen hevder at varselet ikke er mottatt.

- Det sier seg selv at jeg ville ha reagert på et slik varsel. Ingen godtar 0,1 prosent rente for et innskudd på over fem millioner kroner, sier Andersen til Fredriksstad Blad.

- For sikkerhets skyld har jeg også fått en ekspert til å gå gjennom PC-en min for å dokumentere at meldingen aldri har kommet.

- Jeg ble sint og dro rett ned til DNB
Andersen synes saken er så ille at den må luftes i full offentlighet.

- Først noen måneder etter rentekuttet oppdaget jeg hva som hadde skjedd. Jeg ble sint og dro rett ned i banken, forteller Andersen.

Les hele saken om Sigmund Andersen på Fredriksstad Blad

Rentetap på 50.000 kr
Han forklarer at banken økte renten til tre prosent igjen med umiddelbar virkning, men at banken ikke har vært villig til å erstatte tapet. Det vil i praksis si å etterbetale tre prosent rente for de måneden han bare fikk 0,1 prosent. Ifølge Andersen er det snakk om rundt 50.000 kroner.

Dette har vært essensen i striden som Andersen har kjørt helt til topps i systemet, til Finansklagenemnda.

Ifølge Andersens klage har banken i realiteten endret type spareprodukt, noe som krever uttrykkelig samtykke fra kunden.

- Underveis opplevde jeg til og med at DNB feilinformerte nemnda om at det var forlik i saken og at klagebehandlingen kunne avsluttes, sier Andersen, som mener forklaringen er åpenbar: – Hadde det blitt dom i nemnda, hadde banken fått en prikk på seg. Det er de livredde for. Derfor prøvde de seg – før vi var enige.

Men til slutt fikk Andersen landets største bank i kne.

- Storbanken var helt avvisende inntil de plutselig la seg flate. Jeg har brukt profesjonell hjelp med klagesaken. Hadde jeg vært en kunde uten slike muligheter, er jeg stygt redd for at banken hadde sluppet unna, sier Andersen.

- Hva skal vi lære av saken?

- Det er viktig å følge med på renten hele veien, ikke stol på banken. Alle tror at banken aldri gjør noe galt, men saken min viser at så enkelt er det ikke. Nå har banksjefen ringt og beklaget. Men for min del er det for sent, sier Andersen.

Derfor ombestemte DNB seg
- Jeg forstår reaksjonen til denne kunden og beklager at vi ikke fikk løst saken tidligere. Nå har vi kommet til en løsning sammen med kunden, og det er vi glade for, opplyser informasjonsdirektør i DNB Even Westerveld til Nettavisen NA24.

Ifølge Westeveld ble kunden varslet om renteendringen.

- Endringen gjaldt kun enkelte kontotyper, ikke ordinær sparekonto. Vi ser nå på rutinene for hvordan vi varsler kunder om renteendringer på konto for å sjekke om det kan gjøres forbedringer her. Generelt er det viktig å minne om at sparepenger bør stå på sparekonto – da får man bedre rente, sier Westerveld

Han mener DNB har konkurransedyktige rentebetingelser på innskudd.

Prisverdig
Fagdirektør Finans i Forbrukerrådet synes Andresen gjorde det rette.

- Det er prisverdig at Sigmund Andersen står gjennom denne tvisten, for vi vet at mange kvier seg for å være i en tvist med banken sin, sier Jensen til Nettavisen NA24.

- Det som blir gjengitt i media tyder på at Andersen har fått en av den dårligste renten som er mulig å få på et så stort beløp som 5 millioner kroner. Men det finnes altså flere andre banker som 0,1 % eller lavere, dersom pengene står på lønnskonto.

Han anbefaler at bankkunder benytter finansportalen.no for å finne de beste innskuddsrentene.

- På Finansportalen.no vil man finne banker som også gir mer enn de tre prosentpoengene som Andersen tilbyr. Det er nok av banker som tilbyr 3,5 prosentpoeng. Også med tanke på kundebehandlingen Andersen fikk, kunne det vært naturlig for han å prøve noen av disse bankene, sier Jensen.

Han understreker at bankene står nokså fritt til å prise tjenestene sine bare de varsler om det.

- Det som skal holde bankene i sjakk er konkurransen, men det betinger kunder som Andersen som følger med. Bankinnskudd er noe av det letteste man kan flytte fra en bank til en annen. Det skulle derfor være stor risiko for hvilken som helst bank å tøyse med renta på bankinnskudd, sier Jensen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere