*Nettavisen* Økonomi.

Sjakktrekket som kan sette pilotene ut av spill

Finansdirektør Frode Foss (t.v.), bekrefter overfor Nettavisen at med en eventuell konkurs i det nye selskapet hvor de norske pilotene nå er ansatt, så vil ikke flyene bli berørt. Her sammen med og Bjørn Kjos (t.h.). Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)

Slik kan Bjørn Kjos bli kvitt pilotene - uten å miste flyene.

08.03.15 09:41

I et ekstraordinært styremøte torsdag, besluttet styret i Norwegian Air Norway (NAN) å vedta å etablere tre nye datterselskaper for dets piloter i Norge, Sverige og Danmark.

- Virksomhetsoverdragelsen innebærer at alle piloter overføres i respektive pilotselskaper. Tariffavtalene med eksisterende rettigheter og betingelser videreføres i de nye selskapene, inkludert retten til å streike, skrev Norwegian i en melding.

LES HER: Norwegian splitter streikende piloter

Men det var ikke bare pilotene som lå i NAN, også 30 fly av Norwegians fly av typen Boeing 737. Hele uken har det blitt spekulert i at hvis streiken blir langvarig, så vil holdingselskapet, Norwegian Air Shuttle, slå datterselskapet NAN, konkurs.

Åpner for konkurs
Det var imidlertid ikke så lett, så lenge en konkurs i NAN også ville dratt med seg flyene i dragsuget. Den nye organiseringen eliminerer imidertid dette.

- Dere har nå opprettet datterselskaper i NAN, slik at med en konkurs i det norske datterpilotselskapet, så vil de rundt 30 flyene som er igjen i NAN, ikke bli berørt. Stemmer det? Det ville ikke vært tilfellet da alle pilotene lå i NAN?

- Ja, det stemmer nok. Ligger i forskjellige selskaper, skriver finansdirektør Frode Foss i en SMS til Nettavisen.

Foss er også styremedlem i NAN og en av de mest sentrale i forhandlingene med pilotene fra Norwegian-ledelsens side.

Fredag setter partene seg endelig ned for å diskutere om de kan finne en løsning. Riksmekleren skal prøve å få til en konstruktiv dialog fra klokken 13.00.

LES HER: Partene i Norwegian-streiken møtes fredag

Fakta

Fakta om Norwegian-pilotenes lønnskompensasjon og arbeidstid:

Svekker fagorganisering

Utviklingen i Norwegian følger et bekymringsfullt mønster som vi allerede ser både innen luftfart og andre bransjer internasjonalt, mener luftfartsekspert Eli Moen.

Noe av kjernen i konflikten mellom de streikende flygerne og Norwegian, ligger i selskapsstrukturen. For halvannet år siden ble flygerne skilt ut i et eget selskap, Norwegian Air Norway.

LES HER:Fagforeningsknuser Bjørn Kjos

– Dette er med på å svekke det organiserte arbeidslivet. Det vanskeliggjør solidaritet med mennesker som ikke jobber på samme sted, sier Moen, professor ved BI, til NTB.

Flygerne krever at morselskapet Norwegian skal ha arbeidsgiveransvaret for dem og at de er motpart i en tariffavtale. De er bekymret for svekkede rettigheter og at datterselskapet kan være første skritt på veien mot å ende i et bemanningsselskap.

Lønn på 1.142.172 kroner
Nettavisen skrev tirsdag at en kaptein i Norwegian i Norge tjente i snitt 1.142.172 kroner i fjor. I tillegg kommer pensjon og forsikringer. I snitt jobber de 17 dager i måneden og får 12.000 kroner for å jobbe en ekstra dag.

LES HER: 1.142.172 kroner tjener en Norwegian-kaptein

Game over for Norwegian
Ikke alle Norwegian-pilotene står bak streiken, ifølge Bjørn Kjos.

- Flere ringer med sympatierklæringer. Det vil være game over for Norwegian, hvis pilotenes krav blir gjennomført, sa Kjos til Nettavisen onsdag.

LES HER: - Streikende piloter ringer meg med sympatierklæringer

Fakta

Dette er kravene fra Norwegian-ledelsen til pilotene:

Tidligere torsdag forlangte nestlederen for Stortingets arbeids- og sosialkomite, Fremskrittspartiets Erlend Wiborg, at regjeringen må vurdere tvungen lønnsnemnd i Norwegian-streiken.

- Det at pilotene som er lønnsadelen i Norwegian med en snittlønn på drøye 1,1 millioner kroner nå risikerer å streike et selskap mot konkurs er alvorlig, fortsetter Wiborg

LES HER: Frp: - Regjeringen må vurdere tvungen lønnsnemnd

Tirsdag langet Wiborg ut mot LO-leder Gerd Kristiansen, som han mener tar side med de rike fremfor de som jobber på «gulvet» i kabinen, fordi hun støttet pilotene i streiken.

- Dette må være nye takter fra LO, sa Wiborg.

LES HER: - LO-lederen setter arbeidsplasser i fare

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag