NA24.no

Sjekk kontoen

Foto: Lien, Kyrre (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Feil i bankenes betalingssystemer har tømt kontoen til bankkunder flere steder i landet.

Bankkunder over hele landet har fått tømt kontoen grunnet en feil i bankenes betalingssystemer. Mange har blitt trukket dobbelt, tredobbelt eller seksdobbelt for varekjøp de foretok onsdag ettermiddag.

- Jeg handlet ny dress på Dressmann på Kilden i Stavanger onsdag ettermiddag. Prisen var 2698 kroner. Jeg trakk kortet tre ganger, men fikk bare beskjeden "ingen kontakt med banken". Gikk derfor i minibanken tok ut kontanter og betalte varene kontant. Torsdag morgen fikk jeg nesten sjokk da jeg oppdaget at kontoen min i Sandnes Sparebank hadde blitt trukket tre ganger for varen jeg betalte kontant, sier Stian Lien Hansen til Nettavisen.

Han har forgjeves prøvd å kontakte banken som i likhet med andre banker er påskestengt.

Sperret tredobbelt beløp
En nesten identisk opplevelse hadde Øystein Sætre og kona fra Askøy utenfor Bergen da de handlet varer for 3000 kroner onsdag ettermiddag. Først dro de Nordea-kortet til Øysteins kone, men kortet oppnådde ikke kontakt med banken på noen av hennes tre forsøk. Det samme skjedde da Øystein to ganger prøvde sitt kort.

- Da jeg sjekket kontoen litt senere hadde banken reservert et beløp på 6000 kroner og på konas konto var det reservert et beløp på 9000 kroner, sier Sætre.

Ingen forklaring fra banken
Sætre ringte bankene, men der var eneste melding at beløpene ville forbli sperret til over påske.

- Dette er helt horribelt! Det er en gåte hvorfor de ikke kan fikse dette selv om det er helligdag. Systemet er for dårlig, sier han.

Han sier det ikke er krise for han og hans familie, men tenker på hva som hadde skjedd hvis de hadde vært på ferie.

- Da kunne vi risikert store problemer, sier Sætre som anbefaler folk flest å sjekke kontoen sin.

Flere lesere melder fredag om lignende epsioder. Enkelte har fått kontoen tømt og påskefeiringen står i fare for å bli ødelagt.

Har du opplevd noe lignende? Kontakt Nettavisen her!

DnB Nor er klar over problemet.

- Vi ble kontaktet av de to sentrale aktørene Nets og EDB ErgoGroup onsdag kveld med beskjed om at det var problemer med bankenes sentrale betalingssystem. Det er riktig at mange har fått både dobbel, tredobbel og opp til seksdobbel belastning av kontoen, sier informasjonssjef Aud Helen Rasmussen til Nettavisen.

Storbanken holder på med en stor oppgradering av nettbanken og har av den grunn mange folk på jobb i påsken.

- Vi tok fatt i dette med en gang. Fredag morgen fikk jeg beskjed fra våre teknikere at samtlige overflødige transaksjoner for våre kunder er fjernet, sier Rasmussen. Hun har ikke oversikt over hvor mange kunder som ble rammet.

Ukjent for Nordea
Informasjonssjef i Nordea, Thomas Sevang, sier han ikke har hørt om problemet før Nettavisen ringte.

- Rent teknisk er det slik at beløpet som reserveres normalt blir korrigert etter tre timer. Det vil komme en såkalt korreksjonsforespørsel som korrigerer dette, sier han til Nettavisen.

Det kan også ta lengre tid i visse tilfeller.

- I verste fall kan det oppstå en situasjon der det kan vare til over påske, men det er ikke ofte. Likevel er jo dette veldig beklagelig for kunden, sier Sevang.

Vet ikke hvor feilen ligger
- Det systemet vi har er bygget opp slik at det er en kombinasjon av våre og våre underleverandørers systemer. Når det gjelder dette problemet kan pengene i verste fall være reservert helt fram til tirsdag neste uke. Vi har heller ingen mulighet til å gjøre pengene våre tilgjengelig for kunden før alle systemer er åpne, sier informasjonssjef Lars Ove Breivik i Sparebanken Vest til Nettavisen.

Meldte feil onsdag kveld
EDB Ergogroup meldte onsdag at det var problemer med selskapets kortsystemer. Feilen førte til at en rekke bankers kunder ikke fikk gjennomført betalingstransaksjoner i butikk eller minibank.

Ifølge EDB Ergogroup ble feilen rettet.

- Ordinært driftsbilde ble reetablert fra cirka klokken 15.00. EDB ErgoGroup overvåker nå situasjonen nøye for å sikre at alle systemer går som normalt, skriver selskapet på nettsiden sin.

Henvendelsene fra Nettavisens lesere fredag viser at mange bankkunder ennå har problemer.

- Det er riktig at beløp blir reservert hver gang du drar kortet, men disse dobbelttrekkene blir fjernet relativt raskt gjennom såkalte clearingrutiner mellom butikken og banken. Hvorfor kunder ennå har problemer fredag jobber vi for å finne ut av, sier konserndirektør i EDB Ergogroup Geir Remman til Nettavisen.

Sparebanken Vill Vest?
Helge Nilsen fra Askøy utenfor Bergen har slitt med dobbelttrekk i snart en uke.

- Jeg var på en trelastbutikk på Askøy lørdag i forrige uke. Da jeg skulle betale summen på 13800 kroner fungerte ikke kortleseren i butikken, sier Nilsen som prøvde å dra kortet to ganger.

Butikkekspeditøren, som trolig trudde at Nilsen ikke hadde nok på konto, foreslo at han betalte halvparten nå og resten ved henting.

- Det var greit for meg. Og av en eller annen merkelig grunn gikk det greit å betale 7000 kroner med Sparebanken Vest-kortet, sier Nilsen.

I dag fredag har han sjekket kontoutskriften i nettbanken.

- Det står det at jeg har handlet for 13800 kroner to ganger lørdag 20 april. Betalingen på 7000 kroner er ikke registrert. Dette er jo helt vilt, sier Nilsen.

Har du opplevd noe lignende? Kontakt Nettavisen her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere