NA24.no

Sjekk prisforskjellen på samme produkt

NOEN TUSEN I FORSKJELL: For samme hagegruppe kan du fort spare noen tusen ved å velge en annen forhandler.
NOEN TUSEN I FORSKJELL: For samme hagegruppe kan du fort spare noen tusen ved å velge en annen forhandler. Foto: Skjermdump
- Jeg trodde ikke dette var lov

En leser reagerer på at samme hagegruppe har en prisforskjell på 7 000 kroner i veiledende pris hos to ulike lokale forhandlere, det skriver Telemarksavisa.

- Blir vi som kunder lurt? Jeg trodde ikke dette var lov, sier en TA-leser Pål-André Werner Wingereid, etter å ha observert at samme hageseksjon har ulikt navn og en prisforskjell på 7 000 kroner hos Hageland og Møblér i Skien.

Tilbudsprisen utgjør en forskjell på 4508 kroner.

- At det er prisforskjell er greit, men at det skulle være så stor forskjell, og ulikt navn synes jeg er rart, legger han til.

Werner Wingereid gjorde ble oppmerksom da han ved en tilfeldighet kikket på hagemøbler på nettet og gjenkjente bildene på samme seksjonen, denne uken.

- VÆR KRITISK

Forbrukerombudet får stadig tilbakemeldinger fra kunder om lignende, som at samme vare kan ha ulik informasjon fra butikk til butikk.

- Vi har sett at samme produkt har blitt produser på samme fabrikk, men at det får ulikt merkenavn og serienummer. Dette kan gjøres av forskjellige grunner, kanskje for å fremstå som at man har egne produkter, forteller fagdirektør Jo Gjerdrem i Forbrukerombudet til TA fredag.

Det er ingen restriksjoner mot at man ikke kan ha så store forskjeller, som tilfellet Werner Wingereid viser til, men fagdirektøren forstår godt at han reagerer.

- Det er veldig bra at han reagerer. Det vi bør gjøre er å sette et kritisk blikk ved å sjekke og sammenligne varer, forteller Gjerdrem. Han legger til at man bør gå bort fra ting som serienummer eller navn når man skal sammenligne produktene og viser til eksemplet fra Hageland og Møblér hvor samme bilde av hageseksjonen er brukt men har ulik pris og produktnavn.

Vil bli mer bevisst

Werner Wingereid forteller at observasjonen han gjorde denne uken vil gjøre ham enda mer bevisst når han skal ut og handle.

- Jeg har alltid vært prisbevisst, men har aldri tenkt over eller sett noe som dette før. Man må bli mye mer bevisst på hvor og hva man handler, forteller han.

- Mer vanlig enn før

Daglig leder Steinar Tvetene har ansvarlig for styrearbeid, regioner, forhandlingsutvalg og leverandører i Hageland. Han har lang fartstid i hagemøbelbransjen og forteller at slike ting var mer vanlig før.

- Dette er ikke noe som gjøres for å gjøre det uoversiktelig for kundene, men tanken var vel at det skulle bli lettere å selge noe med finere navn, forteller han til TA. Hagesenteret Hageland er en landsdekkende kjede med 107 butikker, noe som gjør at det kan bli utfordrende for mindre butikker som Møblér å konkurrere på pris.

Kun to av seksti

- At Hageland selger dette billigere enn oss er fordi de har kjøpt inn denne sittegruppen i langt større kvanta enn oss, de importerer selv, jeg har bestilt av importør i Norge, forklarer Mette Heimdal i Møblér

Heimdal legger til at dette gjelder kun to av seksti sittegrupper hun har i sitt sortiment.

- Stort sett er vi billigere enn de andre på det vi importerer selv, legge hun til.

Les flere saker fra Telemarksavisa her.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere