NA24.no

Skal ha tjent over 300 mill. på kjøpesentersalg

DOLLARGLIS: Petter Stordalen er godt fornøyd med salget av kjøpesenterkjeden Sektor Gruppen. Men det var ikke et enkelt valg.
DOLLARGLIS: Petter Stordalen er godt fornøyd med salget av kjøpesenterkjeden Sektor Gruppen. Men det var ikke et enkelt valg. Foto: Farid Ighoubah, Nettavisen
Sist oppdatert:
Petter Stordalen kan le hele veien til banken, men mener at forbrukerne er den store vinneren etter salg av kjøpesenterkjede.

Mandag ble det offentlig kjent at hotellkongen Petter Stordalen og Sektor Gruppen hadde solgt kjeden med 34 kjøpesentre til finske Citycon for 1,47 milliarder euro. Dette tilsvarer cirka 12,4 milliarder norske kroner. 

Det er spekulert i at gevinsten for eierne er på rundt én milliarder kroner, og Nettavisen kjenner til at utbyttet skal ligge på rundt 1,2 milliarder kroner. 

Les også:Finsk selskap kjøper Sektor Gruppen for 13 millidarder.

Milliardformue

Stordalen eier rundt 30 prosent av selskapet, inkludert opsjoner. Etter det Nettavisen har grunn til å tro kunne han dermed innkassere en gevinst på over 300 millioner kroner, etter at det er tatt høyde for ulike aksjeklasser. Hotellkongen har fra før eiendomsverdier til over 10 milliarder kroner. I 2013 hadde han en skattbar inntekt på 37 millioner kroner og en nettoformue på 29 millioner kroner.

Han vil ikke snakke for mye om hvor stor gevinsten ble.

– Spekulasjonene på hvor mye vi tjente på salget vil jeg ikke kommentere. Det er uansett forbrukerne som vinner på dette, sier han kort.

Les også:Stordalen:– Jeg må snakke om Gunhild

Nettavisen kjenner også til at det var stor usikkerhet da aksjonærene diskuterte salg, og Stordalen bekrefter at han selv var i sterk tvil. Nettavisen kjenner også til at aksjonærene ikke ville selge dersom gevinsten ikke var på minst én milliard kroner, totalt sett.

– Når det ble som det ble synes jeg det var en god løsning. Men jeg var usikker både på om det var riktig å selge, om det var de riktige kjøperne og om det var riktig timing. Til slutt ble det en løsning som ble bra for alle parter, forteller Stordalen.

Les også:  Gunhild løp for barna

– Kan bli billigere

Etter selv å ha innkassert flere hundre millioner kroner, mener Stordalen likevel at han ikke er den store vinneren

– Det er det forbrukerne som er. Når disse kjøpesentrene utvikles videre kan de nye eierne eksempelvis tilby et større spekter av klesmerker. De blir også en stor aktør på det nordiske markedet med kjøpesentre i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Estland. Det kommer til å gi dem enorme muskler. I sum kan det føre til at det kan bli billigere for forbrukerne, men det er ikke det viktigste.

– Det beste med dette er at det blir reell konkurranse, og en endring i handelsfloraen. Vi kommer til å kunne kjøpe ting vi ikke har sett og hørt om før. Økt konkurranse kan igjen bidra til at det blir billigere å handle.

Les også:Denne har kostet Stordalen en halv million

– Hvorfor selger du eiendom i et marked med lav rente og attraktiv gevinst på eiendom i det norske markedet?

– Jeg har alltid hatt filosofien om å kjøpe dyrt og selge billig, sier Stordalen muntert og fortsetter:

– Det er ikke alltid riktig å følge strømmen, det er det bare død fisk som gjør. Av og til er det riktig å selge når alle vil kjøpe.

 – Ekspertene har spådd dystre tider for norsk økonomi. Hva hadde det å si for at du landet på å selge?

– Det er åpenbart at kjøperne ikke er bekymret, jeg ville heller ikke vært bekymret over det. I et marked vil du alltid få korreksjoner, Norge har en bunnsolid økonomi og jeg tror ikke det er grunn til å være for redd for dette. De nye eierne tenker uansett langsiktig.

KJØPER OG SELGER: Marcel Kokeel, administrerende direktør i finske Citycon, skal lokke kjøpere med digitale kampanjer.

– Kutter ikke arbeidsplasser

Administrerende direktør i Citycon, Marcel Kokeel, sier til Nettavisen at de kommer til å satse stort på digital markedsføring og digitale kampanjer.

– Vi ønsker å videreutvikle den jobben som allerede er lagt ned her, og håper vi kan bidra til at det billigere for forbrukerne å handle. Vi kommer til å gå tungt inn med lojalitetsprogrammer og digital shopping, noe som kommer forbrukerne til gode.

Les også:Stordalen vil gi 1000 flyktninger overnattingsplass

– Blir det færre arbeidsplasser i Norge med den digitale satsingen?

– Vi har som mål å opprettholde minst like mange arbeidsplasser som det er i dag. Målet vårt er å gjøre oss så attraktive at folk ikke kommer til å slutte å komme til oss. Den digitale satsingen blir et supplement.

– Utviklingen av den digitale satsingen kan gjøres billigere i utlandet enn i Norge, går det ikke tapte arbeidsplasser der?

– Vi kommer helt sikkert til å ha slike stillinger i andre land enn Norge, men dette er ikke noe vi har planlagt i detalj, avslutter Kokeel.

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere