NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%
(Scanpix)

Skal overhale Airbus

Statslederne i Tyskland og Frankrike skal møtes for å diskutere hvordan Airbus' problemer skal løses.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Den tyske kansleren Angela Merkel og den franske presidenten Jacques Chirac skal møte selskapet bak Airbus, EADS, for å diskutere hvilke jobber i Airbus som skal kuttes, ifølge BBC.

NA24 - din næringslivsavis

Det er forventet at tusenvis av jobber vil kuttes, og det er tidligere anslått at så mye som 12.000 av Airbus 57.000 ansatte fordelt på femten fabrikker i Europa kan gå bort EADS sier at de vil annonser resultatet i begynnelsen av mars.

Nasjonskonflikt
Frankrike, Tyskland, Storbritannia og Spania, alle nasjoner med Airbus-fabrikker og interesser, har ministere som de siste dagene har drevet kraftig lobbyvirksomhet i frykt for at det er fabrikkene i deres land som må ta støyten. Tirsdag skulle Airbus egentlig lagt frem overhalingsplanen, men ministrene godtok ikke Airbus overhalingsplaner. Landene har heller ikke klart å bli enige selg i mellom når det gjelder fremtidige kontrakter.

Les også: Når politikere bygger fly

Men, ifølge Reuters, har Airbus-toppen Louis Gallois kommet opp med et kompromiss som skal gjøre partene til lags.

Her skal Tyskland få en større andel av produksjonen av neste generasjons A320 mot at de minker på kravene om arbeid på det kommende A350-flyet.

Tyskland har uttrykt bekymring om at det er deres 21.000 ansatte som vil bli hardest rammet av arbeidskuttene.

Gigantsluk
Airbus største eier, EADS, sier at flyprodusenten er nødt til å kutte kostnadene med 5 milliarder euro, eller rundt 40 milliarder kroner, innen 2010. Etter dette kan det også være aktuelt med ytterligere innstramminger rundt to milliarder euro årlig, ifølge BBC. Årsaken er at selskapet må få opp produksjonen samtidig som de må innhente tapene flaggskipprosjektet A380 har kostet dem. A380 er verdens største og antakelig også dyrest produserte passasjerfly.

Etter seks år med utvikling, forsinkelser, store produksjonsproblemer og enorme utgifter fikk verdens største passasjerfly, med 555-seter, i desember papirene som gir det lov til å settes inn i kommersiell drift. Men det har kostet mer enn skjorta.

For første gang på tre år gikk European Aeronautic Defence & Space Co (EADS) i fjor med kvartalsunderskudd. EADS nedtur skyldtes i hovedsak gigaflyet. Det enorme konsernet har fått rundt 25 prosent av aksjekursen sin spist opp det siste året, og mesteparten av nedturen skyldes det flygende monsteret.

Politisk sammensurium
De dårlige nyhetene har også stått i kø for Airbus den siste tiden. Selskapet taper uventet mye penger og mister kunder på det kriserammede jumboflyet. Selskapets nye toppsjef gikk etter bare tre måneder.

Airbus er ansett som et strategisk prestisjeprosjekt for Tyskland, Frankrike og Spania. Selskapet har en komplisert eierstruktur med betydelig statlig innslag, og politikerne i de aktuelle landene har i stor grad blandet seg inn.

Da A380 skulle bygges, var det en voldsom dragkamp mellom de ulike landene om hvor de ulike delene av flyet skulle produseres. Til slutt kom man frem til et kompromiss som blant annet førte til at den fremre delen av flykroppen ble bygd i Frankrike mens bakdelen ble bygd i Tyskland.

Når de to delene skulle settes sammen, viste det seg at 483 kilometer med kabling i de to delene av flykroppen ikke passet sammen.

Airbus hovedfabrikk er i Toulouse der også selskapet har base. Blant de tyske fabrikkene jobber det over 10.000 i Tyskland, og det er også der sluttmonteringen av tre flymodeller foregår.

Må selge mange fly
EADS har sagt at det må bli solgt minst 420 fly av A380 for at prosjektet i det hele tatt skal gå i null. Tidligere har dette tallet vært på 270 fly.

Flyene koster over én milliard kroner stykket og Singapore Airlines skulle bli det første flyselskapet som mottok A380-modellen, men utsettelsene gjør at selskapet tidligst får ett fly i år.

Tross alle problemene har toppsjefen i EADS, Andreas Spearl, sagt at det vil bli solgt 750 slike fly i modellens levetid.

Boeing passerer Airbus
Som en følge av flyproblemene har Airbus erkefiende Boeing nå skutt fra. Boeing fikk i 2006 trolig inn ordrer på flere fly enn Airbus for første gang på flere år.

Boeing selger mest av 737-modellene, som brukes på korte og mellomlange ruter. 729 av ordrene var for 737-modeller. Boeing fikk også 157 ordrer på den viktige nyskapningen 787 Dreamliner, et mellomstort fly med lang rekkevidde og lavt drivstofforbruk, som ventes å settes i trafikk i 2008, hvis man unngår forsinkelser

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere