Skrekksommer for sommerland

Svake besøkstall rammer fornøyelsesparker.

Det danske fornøyelsesparken Sommerland Syd går konkurs på grunn av svingende besøkstall.

Selskapet har ikke råd til å betale sine medarbeidere i september og derfor har direktør og eier, Søren Rask Larsen, erklært selskapet konkurs.

- Situasjonen er slik at vi ikke kan betale våre medarbeidere lønn til første september, og det er ikke minst av den bakgrunn at jeg i dag har truffet beslutningen om å innvilge konkursbegjæring. Jeg beklager dypt overfor våre medarbeidere, og vi er utrolig lei oss for våre gjester som n går glipp av de to siste åpningshelgene i sesongen, sier Larsen i en pressemelding.

Fornøyelsesparken har tidligere vært i økonomiske vanskeligheter, men Larsen skulle være redningen. Han har derimot ikke klart å få selskapet på beina, men håper fortsatt.

- Man kan jo tenke seg flere mulige konstellasjoner. Selv vil jeg veldig gjerne fortsette å bidra til å drive Sommerland Syd med en investor. dukker det opp en kjøper med egen ledelse, er jeg naturligvis behjelpelig til å overføre virksomheten på den beste måten, lyder det fra Larsen.

Våt og kald sommer
Det dårlige været i sommer har tydeligvis preget sommerparkene i Norden. Hos Bø Sommarland har det også gått dårligere enn forventet.

- Det har vært dårlig med besøk hos oss. Vi hadde 96.000 besøkende, men hadde forventet 144.000. Det er nok på grunn av dårlig vær, det har jo vært den våteste og kaldeste sommeren på mange år, sier Bernt Gunnar Berntsen, administrerende direktør i Bø Sommarland.

- Det har vært helt nede i 12 grader og da er det kanskje ikke så frisende å bade.

Han forteller at virksomheten eier en park i Danmark, og at de også har vært preget av mye dårlig vær.

- Vi som har vannparker er mest utsatt også, men vi holder åpent neste år, klart vi skal! Vi åpner 8 juni, så farlig er det ikke med oss, påpeker Berntsen.

Økning for Norges største
Tusenfryd hadde 420.000 besøkende i 2011, en stor nedgang fra flere tidligere år.

- Det har gått bedre enn i fjor. Det er ingen hemmelighet at vi har lidd under dårlig vær, spesielt dårlig helgevær i begynnelsen. Det påvirker gjestebesøket vårt, forteller markedsansvarlig Erik Andersen i Tusenfryd til Nettavisen NA24.

Men til nå kan parken se at det ligger an til en økning på mellom 5-10 prosent, og det er enda noen dager igjen av sesongen.

- Pengemessig og resultatmessig leverer vi overskudd og har gjort det siden midten av 90-tallet. Så vi driver en sunn og god butikk, sier Andersen.

- Det går bedre i Norge enn i Danmark altså?

- Det kan tyde på det. Jeg vet det er mange europeiske parker som har slitt. Norge er kanskje ikke like preget av økonomisk krise som andre land, men det er helt klart et tøft marked.

Satser på norrøn mytologi
I 2013 har Norges største fornøyelsespark, Tusenfryd, jubileum. Derfor vil de åpne sin nye attraksjon neste sesong, som er basert på norrøn mytologi.

- Det er en ny og unik innendørsattraksjon som er spesial designet og spesial konstruert for oss. Det vil ikke finnes maken noe sted i verden, forteller Andersen.

Attraksjonen vil være inne i fjellhallen som til nå har stått ubrukt. Besøkende vil bli tatt med på en såkalt Dark Ride inn i fjellet. Du vil bli involvert og utfordret med mange spennende og interaktive utfordringer.

- Det blir benyttet det ytterste av teknologi. Vi er veldig glad for å kunne få en attraksjon som er innendørs. Jeg tror den blir heftig, morsom og spennende ikke minst, forteller han.

Det vil bli brukt avansert 3D-teknologi for å gjøre opplevelsen mer spennende. Attraksjonen vil ligge på rundt 40 millioner i kostnader for virksomheten.

- Den er ikke ferdig konstruert, men vi vet litt om tematiseringen. Norrøn mytologi vil være rammen om det. Vi legger først og fremst vekt på at den skal bli morsom og spennende for gjestene kontra å gjøre den korrekt historisk, påpeker Andersen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.