*Nettavisen* Økonomi.

Skuffelse på frierferd

Foto: (Scanpix)

Flyfloppen A380 har solid oppdrift i India.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Airbus storprosjekt A380 har ikke gått som selskapet håpet, men det håpes at nyrike indere vil kunne øke etterspørselen etter giganten. India opplever for tiden en eksplosjon i både tilbud og etterspørsel i luftfarten.

NA24 - din næringslivsavis

Verdens største passasjerfly er også i India for å promotere landets eneste kunde så langt. Indiske Kingfisher har bestilt fem toetasjers A380-fly som del av en Airbus-avtale verdt urundt 18 milliarder kroner, ifølge BBC.

Kingfisher, som eies av det italienske selskapet som produserer Kingfisher-øl, forventer at leveringen av de fem flyene ikke vil skje før i 2011.

EADS sier at de forventer at Airbus vil levere et betydelig tap i år grunnet utgiftene i forbindelse med A380-flyet som også har bidratt til at selskapet har sagt opp tusenvis av ansatte.

Produksjonen av A380 er mer enn to år etter skjema og prosjektet spiser opp ressurser som Airbus trenger for å utvikle en konkurrerende modell til Boeings 787 Dreamliner.

Dette flyet har seilet opp som et skikkelig kupp for den amerikanske flyprodusenten ettersom det er et fly med lang rekkevidde som er kostnadseffektivt, da det bruker mindre drivstoff. Ettersom etterspørselen etter fly er større enn noensinne kan 787-modellen fly Boeing inn til lederrollen som leverandør av passasjerflyleverandør.

- Direkte svakt
- Det er veldig lite oppløftende i disse resultatene, omsetning og inntjening går egentlig ikke noe sted. Det første kvartalet er alltid vanskelig, men Airbus skulle egentlig klare seg bedre enn dette, spesielt når du tenker på at volumet er opp, sier analytiker Nick Cunningham, som har nedgradert aksjeanbefalingen til selg, ifølge Bloomberg.

EADS sliter også med at dollaren har svekket seg kraftig mot euroen den siste tiden. Rundt halvparten av Airbus utgifter er i euro, som har styrket seg med 6,2 prosent mot dollaren det siste året, mens selskapets produkter er priset i dollar.

- Deres dollarposisjon kommer gradvis til å få innvirkning så de må ta igjen dette ved å foreta kostnadskutt. Den viktigste tingen i perioden fremover er at de viser at restruktureringen fungerer, sier en analytiker hos Morgan Stanley, ifølge Bloomberg.

A380-flyet kostet EADS 2,5 milliarder euro i 2006 grunnet forsinkelsene, økte utgifter, kontantoppgjør med misfornøyde kunder og utgifter for en suspendert fraktversjon av flyet, ettersom forsinkelsene førte til at ingen lenger ville ha det.

Tidligere gullgruve
Før A380-forsinkelsene var imidlertid Airbus en gullgruve som leverte 90 prosent av EADS sitt overskudd. Nå som posisjonen er snudd på hodet er EADS mye mer avhengig av de andre selskapene som er under konglomeratets vinger.

EADS militære lufttransportdivisjon hadde en tredobling i driftsinntektene til 2,2 milliarder euro med et driftsresultat på 75 millioner euro.

Eurocopter, verdens største helikopterprodusent, økte salget til 3,8 milliarder euro fra 3,2 milliarder euro i 2005. Romfartsdivisjonen, Astrium, økte driftsinntektene til 3,2 milliarder euro fra 2,7 milliarder euro året i forveien. Forsvars- og sikkerhetsdelen til EADS, som inkluderer kampflyet Eurofighter, hadde en økning i driftsinntektene med fire prosent til 5,86 milliarder euro etter at EADS leverte 39 Eurofightere.

Klikk på bildet for å forstørre.

Politisk potet
Airbus er ansett som et strategisk prestisjeprosjekt for Tyskland, Frankrike, Storbritannia og Spania. Selskapet har en komplisert eierstruktur med betydelig statlig innslag, og politikerne i de aktuelle landene har i stor grad blandet seg inn.

Les også: Når politikere bygger fly

Da A380 skulle bygges, var det en voldsom dragkamp mellom de ulike landene om hvor de ulike delene av flyet skulle produseres. Til slutt kom man frem til et kompromiss som omfatter produksjon dels i Frankrike og dels i Tyskland.

Men denne prosessen fungerte dårlig i dette tilfellet, og det ble store forsinkelser.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.