Skuffende fall i tillten

Foto: MARTIN OESER (AFP)

Markedet tok feil da de trodde på bedre stemning blant amerikanske forbrukere.

29.09.09 16:17

Forbrukertillitsundersøkelsen fra Conference Board kom inn langt under forventningene.

NA24 - din næringslivsavis

I september falt tillitsindeksen til 53,1 poeng fra 54,5 poeng. Økonomene hadde ifølge Bloomberg News forventet en bedring til 57 poeng. Tidligere i måneden kom det en foreløpig rapport som viste at tilliten lå på 54,1 poeng.

Delindeksen som måler den nåværende tilliten knyttet til den nåværende situasjonen falt til 22,7 poeng fra 25,4 poeng i august. Forventningsindeksen gikk ned til 73,3 poeng fra 73,8 poeng. Den foreløpige rapporten fra midten av september viste da 24,9 poeng for den nåværende situasjonen og 73,5 poeng for forventningene.

- Selv om det ikke er like pessimistisk som tidligere i år forblir forbrukerne ganske bekymret for utsiktene på kort sikt og deres inntekter. Med sesongen for helligdag som nærmere seg raskt er ikke dette veldig optimistiske nyheter, kommenterer styremedlem Lynn Franco ved analysesenteret Conference Board.

Det anstrengte arbeidsmarkedet får mye av skylden den sviktende tilliten. Dow Jones Newswire skriver at forbrukerne som deltok i undersøkelsen svarte at de tror det blir vanskeligere å få seg en jobb. Rundt 47 prosent svarte at det blir vanskeligere å få seg arbeid mot 44,3 prosent i august. Andelen som mener det er nok av jobber falt til 3,4 prosent fra 4,3 prosent.

Forbrukertillit
Det er to ulike målinger av forbrukertillit i USA, en utført av non-profit-organisasjonen Conference Board, en annen utført av University of Michigan. Den første kalles Consumer Confidence, den andre Consumer Sentiment, men det er samme sak.

Begge er spørreundersøkelser hvor tusener av husholdninger spørres ut som synspunkter på den økonomiske utviklingen, slik de opplever den. Begge består også av to hoveddeler: Ett tall for situasjonen nå, et annet for forventninger til fremtiden.

En svakhet ved slike indekser er at de påvirkes av forhold som ikke alltid fører til konkret høyere eller lavere aktivitet hos forbrukerne. Det kan være politisk usikkerhet eller en spesielt positiv eller negativ allmenn nyhet.

Derfor er det bare betydelige endringer i indeksene som bør vektlegges, men da kan de også være et godt signal på endringer i forbrukernes oppførsel.

Undersøkelsen til Conference Board offentliggjøres den siste tirsdagen i den måneden den gjelder. Undersøkelsen til University of Michigan kommer i to runder: En foreløpig versjon den andre fredagen i den måneden den gjelder, og en endelig på den fjerde fredagen i måneden.

Meld deg på NA24s nyhetsbrev her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag