NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

Slakter Tines påskekrim

Sist oppdatert:
Ekspert mener Finn slipper altfor billig til landets frokostbord.

I årets melkekartongkrim spiller Finn.no en sentral rolle.

Les mer her: Finns melkekupp

Men ikke alle synes gratisreklamen for rubrikknettstedet på 24 millioner melkekartonger er det smarteste Tine kunne gjort.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Hvis dette er egenreklame for Tine og Finn ikke har betalt noe, så synes jeg Tine gjør en dårlig jobb, sier kommunikasjonsrådgiver Elizabeth Hartmann i Siste Skrik til NA24 Propaganda.

Hun legger ikke skjul på at det er veldig mange i bransjen som har vært på jakt etter å få bruke frokostbordet til profilering.

- Og da er kanskje melkekartongen det beste mediet. Vi har ønsket å gjøre kampanjer for gode formål, men har alltid fått nei fra Tine.

Derfor synes hun ikke Finn er stedet å begynne.

Utrolig naive
- Selskapet har veldig liten relevans på kartongene og i denne historien. Da må man heller tilby kartongen som en fast markedsplass på lik linje med utendørsreklame og fortelle hvor mange tilskuere man har hver dag.

Hartmann synes ikke noe om at meieriselskapet gir bort noe så verdifullt.

- Det er rett og slett helt meningsløst. Her er det enten noen som har vært utrolig naive eller så er det andre som har vært utrolig smarte.

Markedsverdien er størst for Finn slår hun fast.

Vil heller ha Severin Suveren
Hun synes Tine skal bruke kartongen til å fortelle andre verdier og historier.

- Jeg synes det er prisverdig at det er noen som styrer unna det kommersielle. Det har de til nå gjort veldig konsekvent.

Rådgiveren mener de isteden kan fronte gode saker.

- Enten det er fjellvettregler eller bruk av flytevest. Det de gjør her er ikke riktig.

- Men er ikke Finn blitt en del av dagligtalen til folk?

- Ja, men Finn er i aller høyeste grad en kommersiell aktør som har råd til å betale for sin eksponering. Hvorfor skal Finn spille en slik sentral rolle i denne lille historien, undrer hun.

- Hvilken verdi har en slik profilering?

- En eksponeringen på 24 millioner melkekartonger er ikke ubetydelig av verdi. Ikke minst fordi at kartongen normalt ikke har hatt kommersielle budskap og fordi at det er veldig vanskelig å nå folk på frokostbordet. Jeg tør nesten ikke å si en pris på det, men det er ingen tvil om den er stor, melder kommunikasjonsrådgiveren.

Hartmann mener man kan sammenligne verdien med hva man betaler for noen sekunder på TV eller for utendørsreklame i Oslo. Hun mener det er snakk om millioner i eksponeringsverdi.

Glemmer Tine
- Derfor synes jeg det rart at Tine har gitt bort denne omtalen gratis. Jeg kan ikke forstå at Tine opplever at det er viktig for dem å fronte Finn. De kunne lett klart å lage samme historien uten Finn.

-

- For hvem er det folk husker etter å lest denne krimmen, spør hun.

- Hvis svaret er Finn, og ikke Tine, synes jeg de har gjort en dårlig jobb. Det er jo ikke noe å lure på at den som har hatt mest å hente her er Finn.

Hun er usikker på om Tine har reflektert over hva de har gjort.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Tro på Loe
- Vil dette påvirke posisjonen til forfatteren bak historien?

- Nei, det synes jeg bare er positivt. Det at de bruker en kjent forfatter gjør at flere leser historien. Det høyner kvaliteten.

Kvalitet eller ikke. Hartmann tror at mange lesere leser krimmen som reklame.

- Hadde du gått ut og spurt på gaten ville nok folk oppfattet dette som reklame for Finn. Spesielt med tanke på at de har tatt med logoen.

- Når man gjør slike tiltak er det som regel for å styrke sin merkevare. Akkurat her kan man jo spørre seg om de ønsker å selge Finn isteden.

NA24 Propaganda har vært i kontakt med kommunikasjonsavdelingen til Tine, som forteller at dette er et oppdrag løst av deres byrå Try, og det ble innhentet tillatelse til å bruke merkevaren Finn i historien.

Ifølge Finns PR-rådgiver Lene Kallum har selskapet ikke betalt for profileringen.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere