NA24.no

Slik fikk parkerings-cowboyer herje i årevis

(Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Alle ville ha nye regler, men så reagerte noen kraftig.

INNSIKT: Dette er historien om hvordan en fagforening tvang regjeringen til retrett, selv om både regjeringen, opposisjonen, bransjen og forbrukerne var enige om at noe måtte gjøres.

Onsdag kunne Nettavisen fortelle at regjeringen endelig er i ferd med å ferdigstille et nytt lovverk rundt parkeringsbransjen, som i mange år har jobbet i et vakuum i lovverket.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier han nå vil innføre reglene som har ligget i en skuff i årevis.

Dette har ifølge bransjeorganisasjonen Norpark ført til at mange useriøse «cowboyer» har fått drive fritt.

Les også: Slik skal han ta knekken på cowboy-p-selskapene

- Litt av problemet er at hvem som helst, når som helst, kan starte opp privat sanksjonering. Vi ser dette skjer, der enkeltmannsforetak plutselig dukker opp og starter å skrive ut gebyrer. En sanksjonsvirksomhet som ikke er regulert av offentlige regler er et problem. Noen aktører spekulerer i at de færreste av oss vil gå til rettsapparatet for et gebyr på 7-800 kroner, sa Norpark-sjef Lars Monsen til Nettavisen onsdag.

En årelang kamp

Monsen forteller at Europark for første gang i 1979 sendte brev til regjeringen med oppfordring om at bransjen burde reguleres.

Siden 2005 har regjeringen aktivt jobbet med nye regler, og i 2006 forelå det en 173-siders rapport som en skulle bygge videre på - og gang på gang har det blitt lovet at reglene er rett rundt hjørnet.

Sommeren 2011 meldte departementet at nye regler nå skulle utarbeides, og den samme høsten bladde Nettavisen i det som i praksis var et ferdig utkast til nye regler som skulle ut på høring. Alt lå til rette for at nå skulle det skje noe, og samferdselsdepartementet lovte at reglene skulle ut på høring før jul.

Departementet mente de hadde en gla'sak overfor velgerne, hvor en endelig skulle få ryddet opp i en bransje med mange useriøse aktører. Bransjen selv var sjeleglad for klare regler - som de hadde fått være med å utforme.

Hvorfor tok det så lang tid?

Så ble det helt tyst.

Våren 2013 nektet daværende statssekretær Lars Erik Bartnes (Sp) å svare på hvorfor saken tok så lang tid å behandle - syv år etter at en begynte å jobbe med saken første gang, og flere år etter at forslaget var ferdig utformet.

Beskjeden fra uoffisielle kanaler var tvetydig. Noen snakket om uenigheter rundt parkering for bevegelseshemmede, andre snakket om at kommunene var kritiske til å skulle sidestilles med private foretak.

Nettavisen fikk tidlig indikasjon på at det med handikapparkering var et tema, men ikke et så stort problem at det ikke kunne løses. Bransjen var villig til å eventuelt svelge et lite nederlag, mot å endelig ha et formelt regelverk å forholde seg til.

- Alle utenforstående trodde det var bransjen som var problemet, sier nåværende Norpark-sjef Lars Monsen til Nettavisen.

Fagforeningene satt foten ned

Men det var på ingen måte bransjen som stod i veien.

I januar 2011 kastet det største forbundet i LO, Fagforbundet, seg inn i kampen om parkeringsforskriftene med all sin tyngde. Fagforbundet anså en regulering av cowboybransjen som et kraftig angrep deres fagorganiserte og kommunen.

I en uttalelse fra den gangskriver Fagforbundet på sine nettsider følgende, underskrevet seksjonssjef for samferdsel Stein Guldbrandsen:

«Derfor er jeg, og Fagforbundet med meg, kraftig imot forslagene som er lagt fram. Det er vel og bra med like og gode regler for parkering for funksjonshemmede, men hvis prisen er en fullstendig rasering av de kommunale trafikketatene, må vi finne andre løsninger.»

En tordentale

Et halvt år senere har Fagforbundet et møte med Samferdselsdepartementet om saken, der Forbundet i etterkant skriver et brev til departementet som best kan oppfattes som en tordendale: De ville gjøre alt i sin makt for å stoppe regulering av bransjen.

«Fagforbundet er imot at offentlig sektor og privat forretningsdrift skal likestilles eller gjøres likere hverandre.»

Privatiseringsfrykt

Seksjonssjef for samferdsel Stein Guldbrandsen i Fagforbundet forteller til Nettavisen at de hadde flere bekymringer.

Seksjonssjef for samferdsel i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen.

- Hele opplegget i de to-tre rundene tidligere har vært at en nærmest pålegger en privatisering. Du fratar de politiske myndighetene retten til å styre parkeringsregulering, sier Guldbrandsen.

Bakgrunnen for denne frykten er at de nye parkeringsforskriftene vil innføre samme regelverk for offentlige og private parkeringsselskaper, mens dagens regelverk i utgangspunktet bare regulerer offentlige selskaper.

Det er vel og bra, men utfordringen er at private selskaper betaler skatt, noe trafikketatene ikke gjør. Fordi offentlige og private selskaper i enkelte tilfeller kan anses som konkurrenter, fordi virksomheten drives «rygg-mot-rygg», har det vært uttrykket bekymring for konkurransevridning.

Rapporten fra 2006 indikerte at skattefritaket ble en slags kryssubsidiering, og bemerket at skattefritak til kommunene ikke nødvendigvis var riktig. De skrev, uten å konkludere, at problemet forsvant om kommunene skilte ut parkeringsvirksomhet i et eget selskap. Dette bekreftet Finansdepartementet i en høringsuttalelse, om kommunene ville drive parkeringsvirksomhet utenfor kommunal eiendom.

Trodde ikke på forsikringer

Samferdselsdepartementet mente de hadde løsninger som kunne fikse denne utfordringen, men fagforeningene var livredde for at deres organiserte skulle tvinges ut av sin trygge tilværelse som kommuneansatte og over i konkurranseutsatte selskaper.

- Den andre bekymringen er utviklingen av innholdet i jobben til trafikkbetjentene. Trafikkbetjenter kan brukes til andre ting enn å overvåke parkering. Det kan være trafikkopplæring, snørydding, takrydding og andre ting, som gir dem mer interessant innhold i arbeidet, i stedet for å bare være rene parkeringsvakter. Det å skille ut og lage en spesifikk utgave gjennom private selskap, gir ikke den samme bredden, sier Guldbrandsen.

Fagforbundet mente at man i stedet for å risikere å skille ut selskaper, burde gjøre mer for å heve statusen til parkeringsvakter, gjennom blant annet et eget fagbrev.

- Vi ser behov for bedre regulering av de private, men det kan ikke gå på bekostning av rasering av kommunene, noe vi oppfattet forslagene som, sier Guldbrandsen.

Ble umulig å gå mot fagforeningene

Fagforbundet la all sin tyngde i motstanden mot de nye parkeringsreglene - og det er utrolig vanskelig for en Ap-ledet regjering å gå til konflikt mot fagforeningene.

Saken ble derfor lagt i den berømte skuffen, og de private parkeringsaktørene kunne fortsette å holde på som de ønsket.

Utkastet Nettavisen leste i 2011 er etter det vi forstår, med få unntak, det som neste måned blir sendt på høring.

- Jeg vil ha et møte med statssekretær Bård Hoksrud for å høre hva som ligger i det nye forslaget, sier Guldbrandsen.

Hoksrud sier til Nettavisen at det ikke er tvil om at forskriftene skal ut på høring i mai.

- Dette har jeg hørt mange ganger før. Hvis det stemmer, så kan vi feire i sommer, sier Lars Monsen i Norpark til Nettavisen.

Les også: Slik skal han ta knekken på cowboy-p-selskapene

Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere