NA24.no

Slik skal han ta knekken på cowboy-p-selskapene

Etter åtte års arbeid med å bli kvitt cowboy-tilstander, lovregulerer nå samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen nå parkeringsbransjen.
Etter åtte års arbeid med å bli kvitt cowboy-tilstander, lovregulerer nå samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen nå parkeringsbransjen. (SD)
Sist oppdatert:
Nye satser på parkeringsbøter, lettere å klage, egen tilsynsmyndighet og forbud mot provisjon.

- Nå har vi jobbet med dette i over åtte år, en begynte jo å jobbe med nye parkeringsforskrifter allerede i 2005. Du kan jo spørre de rød-grønne om hvorfor dette tok så lang tid. Nå har vi tatt noen grep, og det som gjenstår nå er å pusse på teksten for å sikre at de er forståelig språklig og sikre at alt faktisk er oppdatert i forhold til våre intensjoner, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) til Nettavisen.

Han snakker om de nye parkeringsforskriftene som vil forandre hvordan parkering fungerer i Norge.

I dag er markedet todelt, der offentlig parkering delvis er regulert, mens det private markedet i stor grad kan gjøre som de vil. Det er spesielt cowboy-tilstander blant de mindre private aktørene, som gjerne velger og vraker blant reglene for bransjens egne normer.

Forbud mot provisjonslønn

Onsdag kunne Nettavisen fortelle at en av de nye reglene som vil innføres i de nye forskriftene er at det vil bli forbud mot provisjonsbetalt lønn for parkeringsvakter. Årsaken er at Solvik-Olsen mener parkeringsvaktene med slike løsninger får litt for store incentiver til å ilegge gebyrer.

Les også: - Vi vil forby provisjon til parkeringsvakter

Men dette er langt fra de eneste endringene som kommer i de nye forskriftene.

Nye bøtesatser

Som tidligere kjent vil det bli innført tre forskjellige typer størrelser på parkeringsbøter. De endelige forskriftene vil ha nøye avgrensede områder for å fjerne tvil, men i all hovedsak blir det som følger:

Normal sats: 600 kroner
Dette blir nivået på brorparten av parkeringsovertredelsene, som å stå for nære fotgjengerfelt, stå lenger enn tiden du har betalt og lignende.

Lav sats: 300 kroner
- Dette vil være i situasjoner der det er formildende omstendigheter. Det kan være at du står på plasser der det er gratis parkering utenfor butikker, mot at du har lapp i vinduet, men glemmer å trekke lapp, sier Solvik-Olsen.

Høy sats: 900 kroner
- Den høye satsen blir der det er åpenbart at du burde visst at du har gjort noe ulovlig. Det kan være parkering på fortau, sperring av trafikk, parkering på handicap-plasser og lignende, påpeker samferdselsministeren.

Størrelsen på parkeringsboten skal avgjøres av hva du har gjort feil, ikke hvilket selskap som eier stedet.

Det vil dermed bli slutt på at offentlige parkeringsselskaper gir bøter på 300 eller 500 kroner, mens private parkeringsselskaper setter den prisen de selv vil.

Det betyr samtidig at noen parkeringsovertredelser vil bli betydelig dyrere enn i dag.

Det skal nytte å klage

Samferdselsministeren foreslår også at klageprosessen skal endres totalt.

I dag er Parkeringsklagenemnda en frivillig klageinstans. De består av personer fra bransjen og Forbrukerrådet, samt advokater som enkelte mener har litt for nære bånd til bransjen.

- Vi vil opprette en uavhengig parkeringsklagenemnd som gjelder for alle. I dag er det bare en fjerdedel av selskapene som er med, og resten henviser til domstolene, men hvem gidder å gå dit for 750 kroner? Det er ikke slik det bør være, sier Solvik-Olsen til Nettavisen.

Norpark-sjef Lars Monsen er forsiktig positiv til en slik endring.

- Dagens nemnd er ikke en bransjenemnd, slik det blir hevdet i mediene. Den ble i sin tid laget i samarbeid med daværende forbrukerombud Bjørn Erik Thon, så den vinklingen er litt feilaktig. En offentlig nemnd er kanskje enda et skritt i riktig retning, men jeg er ikke bekymret over mine rettigheter som forbruker hvis jeg klager, sier Monsen.

Solvik-Olsen vil også gjøre det enklere å dokumentere uskyld i ettertid.

- Har du for eksempel trukket lapp, og den har blåst ned på gulvet eller ligget litt dårlig til, og du kan dokumentere det, så skal bøtene kunne frafalles. Det skal bli lettere å få gehør for dette i ettertid, sier samferdselsministeren.

Slik situasjonen er i dag omtaler nemnda denne typen saker som noe det er «nytteløst» å klage på.

Les også: Fem av seks klager blir avvist

- Vil oppfordre til etterskuddsbetaling

Tirsdag gikk Forbrukerrådet ut og krevde at det skulle bli etterskuddsbetaling av parkering. Dette både for å gjøre bøteproblematikken mindre, men også ikke minst sørge for at man betaler for den tiden en faktisk står parkert. I dag må man i praksis alltid betale for den tiden man tror man skal stå - og litt til.

Det er lett å kreve betaling på etterskudd når en drifter et parkeringshus, men Samferdselsminister Solvik-Olsen mener det er praktisk vanskelig å få til alle steder.

- Ideen er god, men den praktiske gjennomføringen er vanskelig. Etterskuddsbetaling fungerer veldig godt på parkeringsanlegg med bom, men mange steder egner seg dårlig å lukke med bom, så dette kommer ikke til å bli regulert, sier Solvik-Olsen.

- Men en har teknologi som kan løse dette. Du kan trekke kort når du kommer og kort når du drar. Det er en type teknologi vi vil oppfordre til, fortsetter han.

Skal ha et eget parkeringstilsyn

I tidligere utkast av parkeringsforskriftene har det ligget inne at det vil bli en egen konsesjonsordning for parkeringsselskaper.

- Litt av problemet er at hvem som helst, når som helst, kan starte opp privat sanksjonering. Vi ser dette skjer, der enkeltmannsforetak plutselig dukker opp og starter å skrive ut gebyrer. En sanksjonsvirksomhet som ikke er regulert av offentlige regler er et problem. Noen aktører spekulerer i at de færreste av oss vil gå til rettsapparatet for et gebyr på 7-800 kroner, har Norpark-sjef Lars Monsen tidligere sagt til Nettavisen.

Samferdselsministeren melder at de ikke vil gå inn for en slik konsesjon.

- I utgangspunktet vil vi ikke kreve konsesjon. Det skal være lett å starte opp en bedrift, men vi forventer at en følger lover og regler. Vi vil ha en egen tilsynsmynddighet som må følge opp dette, og det blir trolig Statens vegvesen, sier Solvik-Olsen.

Tilsynsmyndigheten vil trolig få myndighet til å både gi bøter og frata selskapet retten til å drive parkeringshåndhevelse.

- Det kan for eksempel være hvis selskapene skriver ut feilaktige bøter i et stort omfang, sier samferdselsministeren.

Vil gi deg sikkerhetsmargin

Samferdselsministeren legger også opp til at du skal få litt sikkerhetsmargin når du parkerer. Det legges derfor opp til at du skal få fem minutter både før og etter at du har parkert før du får bot.

Tanken er at du skal få rimelig med tid til å betale etter at du har parkert, og da også litt sikkerhetsmargin slik at du ikke får bot ett minutt etter at tiden har gått ut.

Norpark-sjef Lars Monsen sier at dette trolig blir det eneste med de nye forskriftene de vil protestere på.

- Vi har ingen problemer med en karenstid på fem minutter etter at billetten har gått ut, men det med karenstid på forhånd er vi skeptiske til. Vi tror det vil skape mange uheldige situasjoner, også for forbrukerne, sier Monsen.

- Vi tror det vil være bra å begynne å betale leie med en gang du parkerer. Med en slik karenstid vil nok mange spekulere i at de kan rekke sitt ærend på fem minutter, og det vil bare bli konflikter, sier Monsen.

Krav til opplæring

I dag er det krav til opplæring for offentlige parkeringsvakter, men det er ikke noen offisielle krav til utdannelse for de private selskapene. Med de nye forskriftene vil det bli både krav til kurs, og oppfølgingskurs med gitte mellomrom.

Monsen sier til Nettavisen at de i dag har et utdanningstilbud som består av en teoridel på to uker, og etterutdannelse.

- Problemet er i dag at litt for mange ikke deltar i utdanningen, eller begynner å jobbe en god stund før de får opplæringen. Jeg tror også det blir bra med oppfrisking med noen års mellomrom, sier Monsen.

Krav til universell utforming

Solvik-Olsen forteller også at det vil bli stilt krav til parkeringsplasser for bevegelseshemmede - og at det vil bli krav om universell utforming at parkeringsanleggene hvis personer med handicap-bevis ikke skal kunne parkere gratis.

Bedre skilting

Som en del av de nye forskriftene vil det også bli egne regler for enhetlig og tydelig skilting av parkeringsplasser. Med mer helhetlige regler for hele bransjen vil informasjonsbehovet bli noe annerledes enn i dag, men det skal ikke være tvil om hvilke regler og forutsetninger som gjelder.

Kan det bli klart til nyttår?

- Vi vil sende ut forskriftene på høring i neste måned, og målet er å få de vedtatt i høst, slik at de kan trå ikraft til nyttår, sier Ketil Solvik-Olsen.

Flere statsråder og statssekretærer har tidligere slått fast at parkeringsforskriftene er rett rundt hjørnet, men lite har skjedd.

- Dette har vi blitt lovet flere ganger... Skjer det noe nå?

- Hehe, ja, det som gjenstår nå er i praksis bare korrekturlesing, sier Samferdselsministeren.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere