Slik skal motemagasinene overleve

Foto: (Faksimile Elle)

Amerikanske motemagasiner mistet en fjerdedel av annonseinntektene i 2009 - nå går de online.

20.07.10 15:35

Amerikanske motemagasiner hadde et forferdelig år i 2009 og mistet hver fjerde annonseside. Det ser noe bedre ut for 2010, men det betyr ikke at forlagene bak magasinene ikke tenker nytt og annerledes.

Instyle skal selge mote
Det store amerikanske motemagasinet InStyle er ett av magasinene som virkelig satser på den digitale verdenen. Utgiveren av magasinet, Connie Anne Philips, uttalte følgende til Mashable.com:

- Digitale plattformer er stadig mer attraktive for annonsører som vil måle effekt og trenger nye og innovative løsninger som kundene reagerer på.

Det har blant annet betydd at InStyle kjøpte den personlige shoppesiden «Stylefeeder». Bladet skal blant annet bruke teknologien til å lansere «In Style Boutique» i løpet av høsten - en butikk med utvalgte produkter fra redaksjonen til Instyle.

Satser på Iphone og Ipad
Elle har allerede lansert sin shoppingguide for Iphone, noe også Vogue har gjort. I høst kommer bladet W til å lansere sin lokasjonsbaserte shoppeguide som vil hjelpe leserne av magasinet å finne varer de ser i bladet nær seg.

Elle skal også satse videre på sin nettsatsning og har inngått et samarbeid med distributøren av motestoff, StyleCoalition.

De amerikanske magasinene har også begynt sin satsning på lesebrett, og Vanity Fair er en av de første motemagasinene som er tilgjengelig på Ipad. Foreløpig har de forskjellige magasinene på Ipad blitt møtt med relativt sterk kritikk for å ikke tilby noe spesielt som gjør at de er mer interessante enn sine printutgaver eller utgavene som er gratis på nett.

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.