*Nettavisen* Økonomi.

Slik sparer Willy (77) 38.000 kroner i året på el-bil

NY KJØRESTIL: Etter at Willy Synvis Jensen (77) ble elbil-eier, har han lært seg å kjøre økonomisk for å spare på batteriet på langturer. - Jeg skulle ønske noen hadde lært meg dette tidligere. Det hadde blitt mye diesel spart opp gjennom årene, knegger han Foto: Torgrim Rath Olsen (Nord24)

Dette er Tromsøs elbil-bygd.

11.10.14 10:40

- Joda, det er mange goder med dette.

For to år siden kjøpte Willy Synvis Jensen (77) seg elbil, en Nissan Leaf. Siden da har han aldri sett seg tilbake, skriver Nord24.

Se video nederst i saken!

Som så mange andre elbil-eiere, turte ikke den pensjonerte ishavskapteinen å kjøpe elektrisk doning uten å ha en fossilbil i bakhånd.

- Kjøreegenskapene på elbilen er jo fantastisk. Vi har «storbil» stående utenfor her. Stort sett bruker vi den ikke, så den skal vi kvitte oss med, forteller Jensen.

Elbil-bygda
Men viktigst av alt: elbil er billig i drift.

- Jeg har faktisk gjort et overslag nå nylig, og funnet ut at jeg sparer 38.000 kroner i året, sier Jensen.

Han utdyper:

- Da tar vi utgangspunkt i 12.000 kilometer per år, noe som gjorde at dieselregninga i gamle dager ikke var barebare. Det er nok batteri til å kjøre til Tromsø og hjem igjen, så vidt det er. I tillegg kommer jo fri parkering, det vi sparer på å slippe årsavgiften og billig forsikring.

Men det er spesielt én ting beboerne på Vikran og resten av Malangshalvøya sparer mye penger på: Ryaforbindelsen.

Etter at tunnelen over Rystraumen ble åpnet, koster det opp mot hundre kroner for hver passering. Fastboende kan gjennom rabattordningen komme ned i 50 kroner.

Sparer mest
Unntaket er elbiler, som er helt fritatt for avgift - i likhet med at de kan parkere gratis på offentlige parkeringsplasser.

- Det første året etter tunnelen åpnet brukte vi rundt 10.000 kroner i passering. Det er et beløp vi nå sparer. Og det er jo kjekt det, vi pensjonister har nå ikke så mange goder her i samfunnet, sier den forhenværende ishavsskipperen.

Ifølge statistikk fra gronnbil.no kjørte det i dag 104 eksemplarer av Nissan Leaf på Tromsøs veier ved utgangen av september. Nissan-ansvarlig Cato Larsen hos Traasdahl, forteller at Leaf-salget har tatt seg opp det siste året. Og en betydelig andel av salget går til Vikran.

- En uforholdsmessig stor andel av dem holder til på Vikran. Det går mye i Leaf der ute. Det er jo der ute man kan spare desidert mest på å kjøre denne type bil, sier Larsen.

Mye å spare
Bilselgeren forklarer hvorfor det er så lukrativt med elektrisk bil akkurat på Vikran:

- For det første er det jo tunnelen. Men mange på Vikran pendler til Tromsø, en avstand på knappe fire mil. Det betyr at pendlerne fint klarer turen fra hjemmet til jobben og tilbake igjen på en ladding, selv på kalde vinterdager. Dermed sparer man knappe 100 kroner i drivstoff per dag. Og i tillegg vil de få gratis parkering i sentrum.

Larsen hos Traasdahl mener likevel at mediedekningen av elbiler er litt skjev.

- Det er alltid det økonomiske aspektet som trekkes frem. Det er litt ensidig. Vi mener jo at Nissan Leaf er en flott bil med meget gode kjøreegenskaper. Når folk kjøper denne bilen av oss, så har de flere motiver enn at de skal spare penger, sier Larsen.

Flere hurtigladere
Det samme påpeker Willy Synvis Jensen.

- At den er billig i drift er jo viktig, for vi pensjonister er jo vant til å måtte se to ganger i lommeboka. Men som sagt så blir jo diesel-bilen stående, også når vi skal på lengre turer, sier han.

For i takt med at myndigheter og initiativtakeren i næringslivet har bygget ut ladestasjoner, har også bilens aksjonsradius økt tilsvarende.

- Etter de fikk hurtiglader på Vollan så kan jeg komme meg til Hatteng, og videre der i fra. Plutselig står jeg i tyttebærmarka opp i Skibotn.

VIDEO: Sparer på elbil

HTML EMBED


Les flere saker i Nord24


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.