NA24.no

Slik vil de endre avgiftene på nye biler

Foto: Magnus Blaker (Mediehuset Nettavisen)
Sist oppdatert:
Morsomme biler blir ikke så mye billigere likevel.

Da den avgåtte regjeringen la fram statsbudsjettet for neste år for en knapp måned siden, ble det lagt opp til at bilavgiftenens kulle endres på en slik måte at CO2-utslipp skulle skattlegges hardere, mens en reduserte avgiftene på hestekrefter, den såkalte effekatavgiften.

I praksis ble det slik at de fleste biler fikk knappe 4000 kroner høyere CO2-avgift, mens biler med stor motor kunne få titusenvis av kroner i avgiftslette på effekten.

Les også: Morsomme biler blir mye billigere

Nå melder den nye regjeringen at de dropper økningen i CO2-avgift i sin helhet av CO2-avgiften for de dyreste bilene, men beholder endringene i innslagspunkt.

- Det er grunn til å forvente at de allerede høye satsene vil bidra sterkt til å redusere CO2-utslippene fra nybilparken også i årene framover. Samtidig mener regjeringen at det er viktig å unngå at avgiften fører til at det blir for dyrt å kjøpe biler som passer den enkeltes behov, som for eksempel store familiebiler. På denne bakgrunn trekker regjeringen forslaget fra regjeringen Stoltenberg II om å øke satsene for CO2-utslipp, skriver den nye regjeringen i sitt forslag.

Siden dette er en endring som koster en del penger, gjør de også endringer i reduksjonen av effektavgiften.

- For å beholde inntektene fra engangsavgiften på om lag uendret nivå, foreslår regjeringen en mindre lettelse i effektkomponenten enn det Stoltenberg II-regjeringen foreslo. Alle satsene for motoreffekt foreslås redusert med om lag 14 pst. reelt, i stedet for 17 pst. slik Stoltenberg II-regjeringen foreslo. De øvrige endringene i engangsavgiften foreslått av Stoltenberg II-regjeringen beholdes, skriver departementet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere