Gå til sidens hovedinnhold

Slik vil Erna bygge flere veier

Høyrelederen vil bygge bedre vei raskere og sier løsningen ikke vil koste mer.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

I sin blogg på NA24 skriver Erna Solberg denne gangen om resultatene av tre større veiprosjekter som er gjort gjennom modellen offentlig privat samarbeid (OPS).

NA24 - din næringslivsavis

OPS innebærer at det offentlige står for finansieringen, mens det private tar seg av å bygge og drifte veistrekninger. Resultatene av prosjektene taler for seg selv, ifølge Solberg.

Halvert byggetid = sparte liv
Hun skriver blant annet:

«Veistrekningene som ble bygget via OPS ble gjennomført på tilnærmet halvparten av tiden som sammenlignbare veistrekninger hvor det offentlige sto for både finansiering og bygging. Når vi ser hvordan dødstallene synker på nybygde veier med midtskillere og bedre på- og avkjørsler, da er halvert byggetid det samme som mange sparte liv. Jeg mener det i seg selv er et godt argument for å bygge mer vei på den måten...»

Under OPS får de private drifterne kun betalt dersom veiene er åpne, og det kraftige snøværet som nærmest slo ut mange av veiene på Sørlandet i vinter, rammet ikke OPS-prosjektene. Dette grunnet betalingsinsentivet, ifølge Solberg.

Utfordrer de rødgrønne
Høyrelederen skriver at den sittende regjeringen bygger mindre vei, til tross for at de bruker mer penger. Hun hevder grunnen er at de ikke våger å tenke nytt, og utfordrer regjeringen til å ta i bruk mer OPS.

«Den klattvise utbyggingen vi har hatt i Norge på mange av våre viktigste veikorridorer er feil, vi bør bygge flere helhetlige strekninger raskere. OPS er en metode for å få dette til», skriver Solberg.

Det var under den forrige regjeringen, hvor Erna Solberg selv var statsråd, at OPS-prosjektene som det nå foreligger resultater fra, ble igangsatt.

Her kan du lese hele bloggen og ta debatten med Høyres leder.

Reklame

De beste kuppene du gjør på Fjellsport-salget